PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Základy výtvarné kultury I - OK0321115
Anglický název: Introduction to Art and Culture I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z [HS]
letní s.:2/2, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Obecné problémy teorie výtvarné kultury. Základní principy jejího vývoje.Teorie umění a estetika. Umění jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky. vztah umělec ? umělecké dílo ? skutečnost, jeho psychologické a sociální aspekty.
Cíl předmětu
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

Cíl : Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné nadčasové problémy teorie umění a estetiky a dalšího rozvoje oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku.

Literatura
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

1) KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23694-4.

2) ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě1,2. Výtvarná čítanka pro 2.- 5.roč. základní školy. Praha : SPL Práce ,1996. ISBN 80-208-0380-7.

3) BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Souřadnice výtvarného umění. Jinočany: H and H, 1992. ISBN nemá

4) WELTONOVÁ,J. Jak vnímat obrazy. Bratislava : Perfekt, 1995. ISBN 80-85261-81-2

5) BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. Praha : Scientia Medica, 2001. ISBN 80-85526-71-9

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Požadavky pro udělení zápočtu :
1) Pravidelná účast a aktivní práce v seminářích,

2) Splnění všech průběžně zadávaných úkolů

3) Úspěšné splnění požadavků testu, popř. zadané seminární práce

Ukončení: Z

Sylabus
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Obsah
Klíčová slova:
1. Teorie
Klíčová slova : Umělec, umělecké dílo, smysl a význam umění, umění jako výraz, komunikace, forma), jazyk, prostředek komunikace, malířství, sochařství, architektura, historie a historiografie umění, interpretace uměleckého díla

1. Teorie
1.1. Vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost : subjektivní ( psychologické ) a objektivní (sociální) aspekty, které vstupují mezi umělce a skutečnost, umění jako výraz, komunikace, forma).

1.2. Umění jako ?jazyk", prostředek komunikace (umělecké dílo jako znakový systém formálně obsahových prvků, výrazové prostředky výtvarných druhů /malířství, sochařství, architektury/ jako "gramatika" výtvarného jazyka, tektonika a sémantika řeči umění).

1.3. Základní principy vývoje výtvarné kultury v konfrontaci s dalšími uměleckými druhy (zejména literaturou a hudbou).

1.4. Interpretace uměleckého díla a možnosti jejího zprostředkování ve výchovném procesu (fáze estetické interakce, sémantická, syntaktická, pragmatická úroveň zkoumání uměleckého díla atd.)

2. Praxe :
2.1. Návštěva : Národní galerie - sbírka starého českého umění, Jiřský klášter.

2.2. Rozbor vybraných uměleckých děl jako aplikace znalostí a dovedností získaných v průběhu seminářů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK