|
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem předmětu je připravit studenty na všestranné využití klavíru pro školní praxi ve všech hudebních činnostech. Požadavky na úroveň klavírní hry jsou vepsány do klavírního programu C, který budou plnit ve 4. semestru všichni studenti (tedy i ti, kteří v předcházejících semestrech pracovali podle programu B, neboť byli při příchodu na fakultu začátečníky). |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5. KODEJŠKA,M.: Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002. KODEJŠKA,M..: Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: (kompendium) 2002. Kodejška,M.: Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ. C program (kompendium) 2005. MALÝM ZPĚVÁČKUM: Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255. VISKUPOVÁ,B.: Hudebně pohybové hry. Praha: Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
V plánovaném rozsahu přímého vyučování v 13 lekcích budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu - C program, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
zápočet, zkouška |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Konkrétní úkoly v semestru jsou následující: I. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro děti
A) V levé ruce umět vytvořit kromě základních akordů harmonické kadence (T,S,D), též akordy mimotonální ke II. stupni a k dominantě a akordy postavené na vedlejších stupních tóniny v tónině C dur. Zvládnout uplatnění těchto akordů v praxi na 20 písních z příručky od M. Kodejšky a M. Popoviče v C dur.
____ B) V levé ruce umět vytvořit kromě základních akordů harmonické kadence (T,S,D), též akordy mimotonální ke II. stupni a k dominantě a akordy postavené na vedlejších stupních tóniny v tóninách A,H,D,E,F,G dur. V těchto tóninách je třeba se naučit hrát 20 písní z příručky od M. Kodejšky a M. Popoviče.
C) Naučit se zpívat a hrát 20 z příručky od M. Kodejšky a Mikuláše Popoviče ve všech stanovených transpozicích s obohaceným dopr. v levé ruce.Tento doprovod je nutné stylizovat (pochod, polka, kombinovaně, valčík, rozloženě).
D) Ze sbírky písní pro hudebně pohybovou výchovu se naučit hrát a zpívat tyto písně: Točíme kolečko, Jarní popěvek, Vláček, Na procházce, Myšky, Ovečky, Meluzína, Mráz, Taneček, Mámo, pojď si hrát!, Přiletělaa vrána. K těmto písním si student vytvoří vlastní stylizovaný doprovod.
F) Dovednost zahrát v transpozicích a stylizovaném doprovodu pomocí základních akordů (T,S,D) i akordů mimotonálních a akordů postavených na vedlejších stupních písně v C dru: Skákal pes,Prší, prší,Halí, belí,Nic nedbám,Dú Valaši,Šel zahradník Maličká su, Kalamajka, Zahrajte mi,Pohádka,Komáři se ženili,Beskyde, Beskyde,Ach, synku,Okolo Frýdku, Já do lesa, Když jsem byl,Já mám koně, Žežuličko,Dú, kravičky,Rybička maličká, Škubejte kravičky,Šel tudy,Travička,Pod naším okýnkem,Pec nám spadla,Vyletěla z okénečka. Při klavírním doprovodu je třeba zpívat.
G) Hra a zpěv dalších uvedených písní pro MŠ a 1.st. ZŠ v jedné tónině (dle Výběru lidových a umělých písní pro děti - pro stud. obor učitelství pro MŠ připravil M. Kodejška).
To je on, Jahůdka, Malý lvíček,Struhadlo,Lečo,Bedla,Muzikant,Velryba,Červánek,Cvrček
Zkouška ze Hra na klavír a impr. dopr. IV
A) 6 přednesových skladeb dle vlastního výběru (dvě z 1. semestru, dvě z 2. semestru a 2 ze 3.semestru)
B) Dvě rytmicko melodická průpravná nebo přípravná cvičení v transpozicích
C) Doprovod dvou písní (jednu dle vlastního doprovodu) pro předškolní děti z příručky od M. Kodejšky a M. Popoviče v transpozicích a ve stylizovaném doprovodu pomocí základních akordů (T,S,D) - durové písně se zpěvem
D) Doprovod dvou mollových písní dle vlastního výběru pro předškolní děti ve stylizovaném doprovodu a se zpěvem.
E) Hra dvou určených písní ze zpěvníku pro MŠ Malým zpěváčkům (podle not)
F) Hra dvou libovolných písní pro starší děti s uplatněním stylizace doprovodů a v jiné tónině než v C dur
G) Zpěv a hra České státní hymny
Hodnocení zkoušky na konci 4. semestru: Žádná uvedená oblast (body A až F) nesmí mít menší počet bodů než 5. Maximálně je možné v každé oblasti získat 10 bodů. Optimální hodnocení obnáší 170 bodů. Výborně: 170-162 bodů, velmi dobře 161-155 bodů, dobře 154 -85 bodů. |