|
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů I je uvést studenty do problematiky základů doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit je několika přednesovým skladbám, které jsou vhodné pro pedagogické využití u dětí v předškolním věku. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha: Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN 80-7178-099-5. DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48, ISBN 80-968600-3-8. DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71. MILES, JOHN C. Začínáme hrát na klavír. Praha: Svojtka + CO 1998, 2.vydání, s.64, ISBN 80-7237-056-1. KODEJŠKA,M.: Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002. KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: PedF UK(kompendium) 2002. Kodejška,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.- C program, B program. Praha: PedF UK(kompendium) 2005. MALÝM ZPĚVÁČKUM Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací jedné hodiny za týden budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná domácí práce. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu C (pokročilá zkušenost) nebo B (základní zkušenost např. ze SPGŚ a nebo několika ročníků ZUŠ). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
zápočet |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Program pro studenty mírně pokročilé s programem B: I. Klavírní škola pro začátečníky: Vyvandroval Janko, KŠ I č. 28, s.23, Na zelenej lúke, KŠ I, č. 75, s.47, Kmotr Vávra, KS I, č. 77, s.48, Etuda- pochod, KŠ I, č. 112, s.70, Taneček, KŠ I, č. 69, s.48, Děvčátko tančí, KŠ I, č. 92, s.58, Etuda, KŠ I, č. 101,s.63, Dumka, KŠ I, č. 113, s. 70. II. Hra jednooktávové stupnice pravou rukou úhozem shora: C dur, D dur, E dur III. Hra akordické kadence T-S-D-T levou rukou: C dur, D dur, E dur IV. Hra a zpěv uvedených písní v C dur s akordickým doprovodem: Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má,Jedna, dvě, Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě, Kdes, holubičko, lítala? Adámku náš, Husa divoká, Z jedné strany chvojka, Kočka leze dírou, Pekla vdolky, Šel myslivec, Dědečku, dědečku, Zajíček běží, Cib, cib, cibulenka.
Program pro studenty pokročilé s programem C: I. Klavírní interpretace přednesových skladeb pro děti: Nečasová, J.: Postavy z pohádky (Král, Šašek, Princezna), s.3, Nečasová, J.: Ráno, Večer, s. 4, Smetana,B.: Hajej můj andílku, s. 6, Arabeska, s.7, Bach, J. S.: Menuet, s. 8
II. Základy improvizace doprovodů lidových písní pro děti v předškolním věku Hra a zpěv uvedených písní v C dur s akordickým doprovodem: Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má,Jedna, dvě, Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě, Kdes, holubičko, lítala? Adámku náš, Husa divoká, Z jedné strany chvojka, Kočka leze dírou, Pekla vdolky, Šel myslivec, Dědečku, dědečku, Zajíček běží, Cib, cib, cibulenka. Doprovody výše uvedených písní pro děti předškolního věku v C dur s akordickým doprovodem T,S,D ve stylizaci např. polky, pochodu, kombinovaně, valčíku a rozloženě. Dovednost transpozice melodií výše uvedených písní pouze pravou rukou se správným prstokladem do těchto tónin: A,H,C,D,E,F,G dur Dovednost zahrát základní harmonické kadence akordů (T,S,D) v těchto tóninách: A,H,C,D,E,F,G dur Doprovod jednotlivých stupňů stupnic A,H,C,D,E,F,G dur pomocí jednoho nebo dvou základních akordů z harmonické kadence (T,S,D). Vymyslet si a do not zapsat jednu melodii na 8 taktů v sudém taktu a jednu melodii v lichém taktu a doprovodit tyto melodie akordy z harmonické kadence ve fotmě pochodu, polky, kombinovaně, valčíku a rozloženě v tóninách: A,H,C,D,E,F,G dur. |