Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.08.2012)
Cílem předmětu je prohloubení znalostí z mikrobiologie, imunologie, hygieny a epidemiologie vzhledem k zaměření oboru
výchova ke zdraví. Umožňuje osvojit si znalosti hygieny a epidemiologie - formy nákazy, proces šíření infekcí, vstupní a
výstupní brány infekce, očkování, epidemiologie vybraných infekčních nemocí apod.
Předmět dále analyzuje zdravotní problémy dětí a adolescentů související s životním stylem a chronickým onemocněním.
Obsahem jsou biorytmy v lékařství a v pedagogické praxi, charakteristika (biorytmy jako atribut živých soustav na všech
úrovních jejich organizace; okruh: sítnice - hypotalamus - epifýza - hypotalamus - hypofýza - buňky lidského těla). Spánek,
fáze spánku a poruchy spánku u dětí školního věku. Biologická podstata alergií a anafylaxe. Nejčastější imunodeficientní
stavy, chronický únavový syndrom. Problémy dětí s defektem v imunitním systému. Dítě s diabetem, s epilepsií (biologická
podstata, specifika v ontogenezi). Biologická podstata stresu, stresory dítěte školního věku. Predilekční momenty vzniku
závislostí.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2009)
The aim of the course is to reinforce knowledge of microbiology, immunology, hygiene and epidemiology in terms of the discipline Education towards health. The course analyses health problems of children and adolescents related to lifestyle and chronic health problems. It includes biorhythms in medicine and in pedagogical practice, biological background of allergies and anaphylaxis, frequent immune deficient states, problems of children with immune problems, with diabetes, epilepsy, etc.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.08.2012)
Cílem předmětu je prohloubení znalostí z mikrobiologie, imunologie, hygieny a epidemiologie vzhledem k zaměření oboru výchova ke zdraví. Předmět má teoreticko-praktický charakter, studenti si vytvoří konkrétní představy o biologických aspektech zdraví.
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.12.2010)
The aim of the course is to reinforce knowledge of microbiology, immunology, hygiene and epidemiology in terms of the discipline Education towards health.
Literatura
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
Čechová, L.; Janalíková, M. Obecná mikrobiologie. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. 190s. ISBN 978-80-7318-516-9
GÖPFERTOVÁ, D. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena. 3. dopl. vyd. Praha : Triton, 2002. 148 s. ISBN 80-7254-223-0
MZd ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5
MARTINÍK, K. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. 80 s. ISBN 978-80-7041-177-3
Schindler, J. Mikrobiologie: pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 223s. ISBN 978-80-247-3170-4
ŠMARDA J. a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál,2004. 420 s. ISBN 80-7178-924-0
ZLOCH, Z. a kol. Kapitoly z hygieny. Praha : Karolinum, 2003. 159 s. ISBN 80-246-0269-5
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.08.2012)
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích.
Požadavky ke zkoušce: zkouška má dvě části: - úspěšné absolvování písemného testu, - ústní zkouška (rozprava o některém z probíraných témat).
Sylabus -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.08.2012)
1. Analýza zdravotních problémů dětí a adolescentů souvisejících s životním stylem a chronickým onemocněním.
2. Biorytmy v lékařství a v pedagogické praxi, charakteristika (biorytmy jako atribut živých soustav na všech úrovních jejich organizace; okruh: sítnice - hypotalamus - epifýza - hypotalamus - hypofýza - buňky lidského těla).
3. Spánek, fáze spánku a poruchy spánku u dětí školního věku.
4. Biologická podstata alergií a anafylaxe. Nejčastější imunodeficientní stavy, chronický únavový syndrom. Problémy dětí s defektem v imunitním systému.
5. Dítě s diabetem, s epilepsií (biologická podstata, specifika v ontogenezi).
6. Biologická podstata stresu, stresory dítěte. Predilekční momenty vzniku závislostí.
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (05.11.2010)
1. Analyses of children?s and teenager?s health issues related to lifestyle and chronic illnesses.
2. Biorhythms in medicine and in pedagogic practices, characteristics (biorhythm as attribute to living organisms; circle: retina - hypothalamus - epiphysis - hypothalamus - hyphenises - human body cells).
3. Sleep, sleep stages and sleep disorders related to school age children.
4. Biological basis for allergies and anaphylaxis. The most common immune deficient stages, chronic fatigue syndrome. Problems in children with compromised immunity systems.
5. Child with diabetes, epilepsy (biological cause, specification in ontogenesis).
6. Biological basis for stress, children?s stressors. Predilection moments of addiction onset.