PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Biologické aspekty zdraví - OB2317103
Anglický název: Biological Aspects of Health
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: 80 / 80 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
doc. MUDr. Karel Dohnal, CSc.
Vyučující: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OB2317109, OB2317108
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.08.2012)
Cílem předmětu je prohloubení znalostí z mikrobiologie, imunologie, hygieny a epidemiologie vzhledem k zaměření oboru výchova ke zdraví. Umožňuje osvojit si znalosti hygieny a epidemiologie - formy nákazy, proces šíření infekcí, vstupní a výstupní brány infekce, očkování, epidemiologie vybraných infekčních nemocí apod. Předmět dále analyzuje zdravotní problémy dětí a adolescentů související s životním stylem a chronickým onemocněním. Obsahem jsou biorytmy v lékařství a v pedagogické praxi, charakteristika (biorytmy jako atribut živých soustav na všech úrovních jejich organizace; okruh: sítnice - hypotalamus - epifýza - hypotalamus - hypofýza - buňky lidského těla). Spánek, fáze spánku a poruchy spánku u dětí školního věku. Biologická podstata alergií a anafylaxe. Nejčastější imunodeficientní stavy, chronický únavový syndrom. Problémy dětí s defektem v imunitním systému. Dítě s diabetem, s epilepsií (biologická podstata, specifika v ontogenezi). Biologická podstata stresu, stresory dítěte školního věku. Predilekční momenty vzniku závislostí.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.08.2012)

Cílem předmětu je prohloubení znalostí z mikrobiologie, imunologie, hygieny a epidemiologie vzhledem k zaměření oboru výchova ke zdraví. Předmět má teoreticko-praktický charakter, studenti si vytvoří konkrétní představy o biologických aspektech zdraví.

Literatura
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)

Čechová, L.; Janalíková, M. Obecná mikrobiologie. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. 190s. ISBN 978-80-7318-516-9

GÖPFERTOVÁ, D. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena. 3. dopl. vyd. Praha : Triton, 2002. 148 s. ISBN 80-7254-223-0

MZd ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5

MARTINÍK, K. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. 80 s. ISBN 978-80-7041-177-3

Schindler, J. Mikrobiologie: pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 223s. ISBN 978-80-247-3170-4

ŠMARDA J. a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál,2004. 420 s. ISBN 80-7178-924-0

ZLOCH, Z. a kol. Kapitoly z hygieny. Praha : Karolinum, 2003. 159 s. ISBN 80-246-0269-5

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.08.2012)

Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích.

Požadavky ke zkoušce: zkouška má dvě části: - úspěšné absolvování písemného testu, - ústní zkouška (rozprava o některém z probíraných témat).

Sylabus -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.08.2012)

1. Analýza zdravotních problémů dětí a adolescentů souvisejících s životním stylem a chronickým onemocněním.

2. Biorytmy v lékařství a v pedagogické praxi, charakteristika (biorytmy jako atribut živých soustav na všech úrovních jejich organizace; okruh: sítnice - hypotalamus - epifýza - hypotalamus - hypofýza - buňky lidského těla).

3. Spánek, fáze spánku a poruchy spánku u dětí školního věku.

4. Biologická podstata alergií a anafylaxe. Nejčastější imunodeficientní stavy, chronický únavový syndrom. Problémy dětí s defektem v imunitním systému.

5. Dítě s diabetem, s epilepsií (biologická podstata, specifika v ontogenezi).

6. Biologická podstata stresu, stresory dítěte. Predilekční momenty vzniku závislostí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK