PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Autorita ve výchově - OB2314029
Anglický název: Authority in Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Prerekvizity : OB2314001
Je neslučitelnost pro: OB23142029
Je záměnnost pro: OB23142029
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Předmět seznamuje studenty s problematikou autority ve filozofickém, sociologickém, psychologickém a pedagogickém kontextu. Sleduje danou tematiku z hlediska makrosociálního, mikrosociálního a intraindividuálního. Analyzuje pojem autorita, uvádí jej do vztahu s pojmy obsahově blízkými. Zabývá se podobou, členitostí, budováním a uplatňováním autority v různých prostředích, zejména v prostředí výchovy. Snaží se odpovědět na otázku, čím si vychovatel buduje a získává autoritu a v důsledku čeho ji naopak ztrácí. Program předmětu se rovněž zaměřuje na otázky metodologie zkoumání autority.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)

Cíl předmětu:

Primárním cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou autority v pedagogickém kontextu. Sekundárním cílem je naučit studenty analyzovat pedagogické situace z hlediska problematiky autority. Terciálním cílem je hledat spolu se studenty možnosti, jak mohou učitelé cílevědomě pracovat s autoritou.

Literatura -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)

BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80- 85866-80-3.

FUCHS, A. Autorita. Praha : Melantrich, 1930.

GIDDENS, A. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.

HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství).

Praha : UK v Praze ? Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ISBN 80- 7178-022-7.

PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání. Praha : SPN, 1988.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 1996. ISBN 80-7178-070-7.

VALIŠOVÁ, A.; ŠUBRT, R. Jak získat a neztratit autoritu aneb proč má maminka vždycky

pravdu. Praha : ISV, 2004. ISBN 80-86642-29-1.

VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998. ISBN

80-7184-624-4.

VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha :

Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3.

Sylabus -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)

Sylabus:

  • autorita v mozaice příbuzných pojmů,
  • definování, podstata a druhy autority,
  • autorita z hlediska ontogenetického vývoje,
  • autorita v dílech významných představitelů výchovy a pedagogiky,
  • relativizace autority v současné době,
  • funkce autority ve společnosti a ve škole,
  • charakteristiky napomáhající budování autority učitele,
  • možnosti školy v oblasti cílevědomé práce s autoritou,
  • projekty prevence a řešení sociálně patologických jevů založené na autoritě,
  • metody zkoumání problematiky autority.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK