Obecným cílem dramatické výchovy je systém sociálně uměleckého učení zacílený jednak k rozvoji osobnosti a prosociálního chování a jednak k uměleckému rozvoji prostřednictvím dramatu a divadla. Při výběrové přednášce se student vysoké školy seznámí jak s metodami, kterých se užívá při výuce dramatické výchovy, tak zjistí, že dramatická výchova se může stát sama metodou při výuce různých vyučovacích předmětů. Prostřednictvím her a cvičení pozná různé techniky práce s žákem, což posílí jeho představu o pedagogické komunikaci.
Obsah předmětu je tvořen převážně praktickou činností, doprovázenou teoretickým výkladem či reflexí studentů a je rozdělen do 2 okruhů, které se vzájemně prolínají:
- Osobnostní a sociální rozvoj jedince
- Teorie dramatické výchovy
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
Dramatic education
General objective of the course is the system of social and art learning aimed partly for personality development and
pro-social behaviour and partly for art development through drama and theatre. During optional lectures, the university
student both acquaints with methods used in dramatic education lessons and learns that the dramatic education itself can
become a method of instruction of various school subjects. By way of games and exercises, he/she learns different
techniques of work with pupils, which strengthens is/her own conception of pedagogical communication. Contents of the
subject comprise particularly practical activities followed by theoretic instruction and/or students' reflection, and are divided
into two mingled branches:
- Personality and social development of an individual
- Theory of dramatic education
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
Cílem dramatické výchovy je vytvořit systém osobnostně-sociálních a uměleckých kompetencí, které potřebuje učitel při výuce jakéhokoliv vyučovacího předmětu. Prostřednictvím her a cvičení, zaměřených na mezilidské jednání a dramatizaci, student pozná různé techniky práce s žákem, což posílí jeho představu o pedagogické komunikaci. Seznámí se jak s metodami, kterých se užívá při výuce dramatické výchovy, tak zjistí, že se dramatická výchova sama může stát vyučovací metodou.
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
The aim of dramatic education is to create a system of personality-social and artistic competences needed for teaching any subject. The student experience various techniques of working with learners through games and tasks focused on inter-personal behaviour and dramatization, which should strenghten his idea of pedagogic communication. He also meets the methods using in dramatic education as well as learns how dramatic education itself may becoma a teaching method.
Literatura
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Strom, 1997.
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. Praha : ISV, 1999.
Metody výuky -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
Tento předmět je organizován v několikahodinových blocích v učebně bez lavic. Doporučuje se, aby studenti nosili pohodlné pracovní oblečení, které dovoluje volný pohyb i po zemi. Vyučovací hodiny vyžadují aktivní zapojení všech zúčastněných. Optimální počet studentů je 16 - 18. Větší počet studentů nedává možnost vyzkoušet si různé situace osobně, což je jednou z podmínek účasti v tomto předmětu.
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
This subject is arranged in a couple of - hour sections setting in a classroom without desks. the students are recommended to wear a comfortable working outfit which enables them to move freely even on the floor. The classes require an active participation of all the students present. The optimal number of students range from 16 to 18 as the higher number of students does not provide the oportunity to experience various situation personally, which is one of the requirements of attendance at this subject.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:
- docházka na semináře 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není)
- prostudované tematické okruhy (okruhy se postupně budou objevovat při výuce předmětu, na konci výuky budou studentům poskytnuta skripta)
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
The requirements
The requirements for receiving a classified credit
The attendance at the seminars 75% (with no regard to anybody being ill or not)
- to read up the subject topics (they will be covered gradually in the course of the subject teaching, at the end of classes the students will be provided with the lecture notes involved)
Sylabus -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
- podstata dramatické výchovy, vznik dramatické výchovy ve světě i v Čechách
- metody, organizační formy dramatické výchovy
- hledání sebe - své jedinečnosti
- hledání druhého - seznamování se, schopnost spolupráce s druhým
- hledání svého místa ve skupině
- souhra ve dvojici, souhra ve skupině - důvěra, tvořivost
- práce s informací - vysílání, přijímání
- jak získat a udržet pozornost žáka
- práce se slovem - intonace, barva hlasu, temporytmus, důraz, pauzy
- dramatizace dané předlohy
- možnosti využití hry ve vyučování
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
- the principle of dramatic education, its foundation in the world as well as in the Czechia
- methods, organisation system of dramatic education
- self-discovering - discovering your individuality
- another person discovering - meeting, ability to co-operate
- seeking your own place in a group
- interplay in a pair and in a group - confidence, creativity
- dealing with information - transmission, reception
- getting and keeping a learner’s attention
- dealing with words - intonation, voice tone, speed&rhythm, stress, pauses