PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Dramatická výchova - OB2314021
Anglický název: Education by Drama
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Roman Musil
Prerekvizity : OB2314001
Je neslučitelnost pro: OB23142021
Je záměnnost pro: OB23142021
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
Obecným cílem dramatické výchovy je systém sociálně uměleckého učení zacílený jednak k rozvoji osobnosti a prosociálního chování a jednak k uměleckému rozvoji prostřednictvím dramatu a divadla. Při výběrové přednášce se student vysoké školy seznámí jak s metodami, kterých se užívá při výuce dramatické výchovy, tak zjistí, že dramatická výchova se může stát sama metodou při výuce různých vyučovacích předmětů. Prostřednictvím her a cvičení pozná různé techniky práce s žákem, což posílí jeho představu o pedagogické komunikaci. Obsah předmětu je tvořen převážně praktickou činností, doprovázenou teoretickým výkladem či reflexí studentů a je rozdělen do 2 okruhů, které se vzájemně prolínají: - Osobnostní a sociální rozvoj jedince - Teorie dramatické výchovy
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)

Cílem dramatické výchovy je vytvořit systém osobnostně-sociálních a uměleckých kompetencí, které potřebuje učitel při výuce jakéhokoliv vyučovacího předmětu. Prostřednictvím her a cvičení, zaměřených na mezilidské jednání a dramatizaci, student pozná různé techniky práce s žákem, což posílí jeho představu o pedagogické komunikaci. Seznámí se jak s metodami, kterých se užívá při výuce dramatické výchovy, tak zjistí, že se dramatická výchova sama může stát vyučovací metodou.   

Literatura
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)

BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996.

VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Strom, 1997.

VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. Praha : ISV, 1999.

Metody výuky -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)

Tento předmět je organizován v několikahodinových blocích v učebně bez lavic. Doporučuje se, aby studenti nosili pohodlné pracovní oblečení, které dovoluje volný pohyb i po zemi. Vyučovací hodiny vyžadují aktivní zapojení všech zúčastněných. Optimální počet studentů je 16 - 18. Větší počet studentů nedává možnost vyzkoušet si různé situace osobně, což je jednou z podmínek účasti v tomto předmětu.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:

- docházka na semináře 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není)

- prostudované tematické okruhy (okruhy se postupně budou objevovat při výuce předmětu, na konci výuky budou studentům poskytnuta skripta) 

Sylabus -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)

-         podstata dramatické výchovy, vznik dramatické výchovy ve světě i v Čechách

-         metody, organizační formy dramatické výchovy

-         hledání sebe - své jedinečnosti

-         hledání druhého - seznamování se, schopnost spolupráce s druhým

-         hledání svého místa ve skupině

-         souhra ve dvojici, souhra ve skupině - důvěra, tvořivost

-         práce s informací - vysílání, přijímání

-         jak získat a udržet pozornost žáka

-         práce se slovem - intonace, barva hlasu, temporytmus, důraz, pauzy

-         dramatizace dané předlohy

-         možnosti využití hry ve vyučování

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK