PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Výběrový kurz II - eticko-antropologický - Ethos a krásná literatura - OB2312030
Anglický název: Special Course II - Ethos and imaginative Literature
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2014
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 37 / 37 (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miloslava Blažková, CSc.
Vyučující: PhDr. Miloslava Blažková, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Občanská výchova
Neslučitelnost : OB2312031
Je neslučitelnost pro: OB2312031
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)
Základem kurzu je ukázat vztah mezi uměním, především beletrií, poezií a dramatem a etikou, popřípadě zobrazovanou a reflektovanou morální skutečností. Přednášky jsou koncipovány jak z pozice filosoficko-etické reflexe této skutečnosti ve filosofii 20. století a filosofii současné, tak i prostřednictvím hledání vývojové linie i odlišností v chápání etických ideálů prostřednictvím uměleckých děl samotných. Kurz demonstruje prostřednictvím etického výkladu vybraných literárních děl vliv doby a národního i náboženského cítění na morální ideály člověka a rozdíly v představách o morálním ideálu muže a ženy. Pokrývá základní vývojové etapy evropského lidstva: proměny antiky, raný a vrcholný středověk, renesanci, baroko, osvícenecký kriticismus, protestantismus, byzantsko-pravoslavný ideál, etiku činné stránky, secesi, a současnost na základě existencialismu a postmodernismu v literatuře.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)

Cílem předmětu je ukázat interdisciplinární vztahy mezi uměním, etikou a filosofií a předvést možnosti využití krásné literatury při výuce filosofie a etiky na středních školách.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)

Eco U.: Skeptikové a těšitelé, Svoboda Praha 1995
Heidegger M.: Básnicky bydlí člověk, OIKOYMENH Praha 1993
Freud S.: O člověku a kultuře, Odeon Praha 1990
Myšlení o divadle I a II, Herrmann a synové, Praha 1993
Kossak J.: Existencialismus ve filosofii a literatuře, Svoboda Praha 1978
Mokrejš A.: Filosofie a život - život a umění, FÚ AV Praha 1995
Vernant J.-P.: Vesmír - Bohové - Lidé, Paseka Praha 2001
Němec I., Horálek J. a kol., Dědictví řeči, Panorama Praha 1986
Perniola A.: Estetika 20. století, Karolinum Praha 2000
Pramenná díla odpovídající jednotlivým epochám.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)

Aktivní účast na seminářích, zpracování referátu, četba probíraných děl.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)

1. Homér Odyssea, Aischylos Prométheus

2. Sofoklés Antigona, Euripidés Médea

3. Svatováclavské legendy, Alexandreida

4. Boccaccio Dekameron, Shakespeare Zkrocení zlé ženy

5. Komenský Labyrint světa a ráj srdce, Calderón Život je sen

6. Voltaire Candide, Diderot Jakub Fatalista

7. Ibsen Peer Gynt, Defoe Robinson Crusoe

8. Zeyer Jan Maria Plojhar, Nietzsche Tak pravil Zarathustra

9. Sartre Zeď ( cyklus povídek), Camus Cizinec

10 M.Kundera Nesmrtelnost, Pratchett Malí bohové

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK