Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)
Základem kurzu je ukázat vztah mezi uměním, především beletrií, poezií a dramatem a etikou, popřípadě zobrazovanou a
reflektovanou morální skutečností. Přednášky jsou koncipovány jak z pozice filosoficko-etické reflexe této skutečnosti ve
filosofii 20. století a filosofii současné, tak i prostřednictvím hledání vývojové linie i odlišností v chápání etických ideálů
prostřednictvím uměleckých děl samotných. Kurz demonstruje prostřednictvím etického výkladu vybraných literárních děl
vliv doby a národního i náboženského cítění na morální ideály člověka a rozdíly v představách o morálním ideálu muže a
ženy. Pokrývá základní vývojové etapy evropského lidstva: proměny antiky, raný a vrcholný středověk, renesanci, baroko,
osvícenecký kriticismus, protestantismus, byzantsko-pravoslavný ideál, etiku činné stránky, secesi, a současnost na
základě existencialismu a postmodernismu v literatuře.
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)
The aim of the course is to show the relation between art forms (chiefly fiction, poetry and drama) and ethics (eventually
represented and reflected moral reality). The lectures provide a philosophic-ethic reflection of this reality from viewpoint of
the 20th century and contemporary philosophy. It makes an attempt to discover the line of development and differences in
ethic ideals understanding by means of art works themselves. Through an ethical explication of selected literary works the
course demonstrates the influence of the times and national and religious sentiment on human moral ideals and the
differences in ideas of moral ideal of man and woman. On the basis of existentialism and postmodernism in literature, the
course covers the fundamental periods of the European humankind (the metamorphoses of the Antiquity Period, the Early
and Late Middle Ages, Renaissance, the Baroque period, the Age of the Enlightenment and its Criticism, Protestantism, the
Byzantine Orthodox ideal, the ethics of active aspect, Art Noveau and present).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)
Cílem předmětu je ukázat interdisciplinární vztahy mezi uměním, etikou a filosofií a předvést možnosti využití krásné literatury při výuce filosofie a etiky na středních školách.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)
Eco U.: Skeptikové a těšitelé, Svoboda Praha 1995 Heidegger M.: Básnicky bydlí člověk, OIKOYMENH Praha 1993 Freud S.: O člověku a kultuře, Odeon Praha 1990 Myšlení o divadle I a II, Herrmann a synové, Praha 1993 Kossak J.: Existencialismus ve filosofii a literatuře, Svoboda Praha 1978 Mokrejš A.: Filosofie a život - život a umění, FÚ AV Praha 1995 Vernant J.-P.: Vesmír - Bohové - Lidé, Paseka Praha 2001 Němec I., Horálek J. a kol., Dědictví řeči, Panorama Praha 1986 Perniola A.: Estetika 20. století, Karolinum Praha 2000 Pramenná díla odpovídající jednotlivým epochám.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)
Aktivní účast na seminářích, zpracování referátu, četba probíraných děl.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)
1. Homér Odyssea, Aischylos Prométheus
2. Sofoklés Antigona, Euripidés Médea
3. Svatováclavské legendy, Alexandreida
4. Boccaccio Dekameron, Shakespeare Zkrocení zlé ženy
5. Komenský Labyrint světa a ráj srdce, Calderón Život je sen
6. Voltaire Candide, Diderot Jakub Fatalista
7. Ibsen Peer Gynt, Defoe Robinson Crusoe
8. Zeyer Jan Maria Plojhar, Nietzsche Tak pravil Zarathustra