PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Speciální výtvarná výchova IV - O04321296
Anglický název: Special Art Education IV
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: SPVV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Linda Arbanová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Výtvarná umění
Prerekvizity : O04321295
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.07.2008)
Anotace: Srovnávací přístupy k obsahům současného umění a výtvarné výchovy s ohledem na děti se speciálními potřebami.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2009)

Cíl výuky: Reflexe obsahů současné výtvarné výchovy, umění, jeho historie a širších kontextů (autor, učitel/učitelka, galerie/škola, žák/klient, galerijní pedagogika, pedagogický konstruktivismus, artefiletika). Prezentace a reflexe konkrétní tematizace a vlastních návrhů modelů výuky ve výtvarné výchově pro žáky se speciálními potřebami. Kontextualizace vzhledem k otázkám SZZK.

Literatura -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2009)

Case, C., Dalley, T., (eds.) (1995) Working with Children in Art Therapy. Tavistock/Routledge, London anad New York. ISBN 0- 415-01738-6. Česká verze Portál, Praha.

Fulková, M., Novotná, M. (1999) Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ, Fortuna Praha.

Fulková, M. a kol. (1997) Výtvarná výchova pro 8.. a 9. roč. ZŠ, Fortuna Praha

Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog.

Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, Votobia

Greenberg, K. 2000). Avantgarda a kýč. In Labyrint, č. 7-8, 2000

Hall, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998

Hawkes, T. (1999). Strukturalismus a sémiotika. Brno, Host

Kulka, J. (1991). Psychologie umění. SNP, Praha

Kesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6

Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Nakl. Karolinum, Univerzita Karlova, Praha.

Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze.

Šicková- Fabrici, J. (2002) Základy arteterapie. Nakl. Portál, Praha ISBN 80-7178-616-0

Zhoř, I. (1991) Proměny soudobého výtvarného umění. SPN, Praha

Řada autorů Šamšula a kol. Průvodce výtvarným uměním, Nakl. Práce Praha

Řada Cikánová, K. Kreslete si s námi, Malujte si s námi atd.

Řada Roeselová, V. Výtvarné projekty a řady, Námět ve výtvarné výchově, Techniky ve výtvarné výchově, Linie, barva, tvar. Nakl Sarah, Praha

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2009)

Požadavky k zápočtu: Prezentace portfolia, splnění testu

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2009)
Obsah:
Klíčová slova: Arteterapie, artefiletika. Kultura, vizuální kultura, obrazový znak, symbol, význam. Výtvarná výchova, škola, instituce. Učitel a žák, pedagogický konstruktivismus, kontextové učení.

Teorie: Hledání možností dialogu a vyjádření ve znakových systémech, kontextualizace a vytváření významu vizuálního vyjádření. Institucionální rámce VV a diskursivní pozice předmětu. Umění, kultura, sociální prostor. Prožitková a reflektivní rovina speciální výtvarné výchovy, reflektivní kompetence učitele VV. Arteterapie a artefiletika jako kontexty při vytváření tematizací ve výtvarné výchově, práce s námětem a jeho konceptualizace, psychosociální role učitele, učitel a žáci v diskursivním prostoru institucí. Kulturní a multikulturní rámec, kontexty současného výtvarného umění, sociologie a filosofie, postmoderní etika - sociální pouto a etika péče.

Praxe: Vytváření prezentace, reflexivních deníků, průřezového portfolia pro SZZK.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK