PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Speciální výtvarná výchova III - O04321295
Anglický název: Special Art Education III
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: SPVV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Linda Arbanová, Ph.D.
Prerekvizity : O04321294
Je prerekvizitou pro: O04321296
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Kulturní, multikulturní, sociologické a filosofické kontexty pedagogické práce ve výtvarné výchově. Prožitková a reflektivní stránka práce učitele výtvarné výchovy. Galerijní a muzejní pedagogika.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)

Cíl výuky:

Od vlastního uchopení obsahů současného umění a jeho kontextů (autor, učitel/učitelka, galerie/škola, žák/klient, galerijní

pedagogika, pedagogický konstruktivismus, artefiletika) ke konkrétní tematizaci a kontextové analýze námětu pro

výtvarnou výchovu pro žáky se speciálními potřebami.

Literatura -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)

Základní studijní literatura:

Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog.

Fulková, M., Kitzbergerová, L. (1999 - 2004) Edukativní programy pro Galerii Rudolfinum: Nan Goldin/Budu tvým zrcadlem, Michael Biberstein/Mysli si krajinu, Rheims-Bramly/INRI-14 obrazů k zastavení, Čchiou S´-hua/Zabal se do mlhy, Současná čínská fotografie/Podivné nebe- vstupte pětkrát, Mikuláš Medek/Oko.

Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, Votobia

Fulková, M. (2004) Děti se nenarodily v galeriích. In Šupšáková, B. (ed.) (2004) Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit Bratislava. ISBN 80-968441-1-3

Honneth, A. (1996). Sociální filosofie a postmoderní etika. Filosofia, Nakl. Filosofického ústavu AVČR. ISBN 80 - 7007-082-X

Kesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6

Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha, ISV nakladatelství ISBN 80-85866-72-2

Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze.

Štech, S. (2004). Vzdělávací programy mají umožnit poznání aneb Brána mysli otevřená. In Brabcová, A. (ed.) (2004). Brána muzea otevřená. OSF Praha, Nakl. JUKO Náchod. ISBN 80-86213-28-5

K výstavě:

Časopisy: Výtvarná výchova, I JADE, Atelier, Umělec, Labyrint, Analogon.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)

Požadavky k zápočtu:

pravidelná účast na seminářích a přednáškách, průběžné plnění seminárních úkolů, povinná četba

Forma zkoušky: písemný test

Sylabus -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)

Obsah:

Teorie:
Prožitková a reflektivní rovina speciální výtvarné výchovy, reflektivní kompetence učitele VV. Arteterapie a artefiletika jako kontexty při vytváření tematizací ve výtvarné výchově, práce s námětem a jeho konceptualizace, psychosociální role učitele, učitel a žáci v diskursivním prostoru institucí. Kulturní a multikulturní rámec, kontexty současného výtvarného umění, sociologie a filosofie, postmoderní etika - sociální pouto a etika péče.

Klíčová slova:

Reflexivní praxe, reflexivní kompetence, subjekt výchovy, arteterapie, artefiletika, téma, námět, koncept. Diskurs, instituce,

umění, animace, galerijní pedagogika. Sociální pouto, etika péče.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK