PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Speciální výtvarná výchova I - O04321293
Anglický název: Special Art Education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: SPVV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Neslučitelnost : O04308281, O04308282, O04308283, O04308284, O04308285, O04308287, O04319289, O04320297, O04320301, O04320302
Prerekvizity : O04321112
Je neslučitelnost pro: O04320302, O04320297, O04320301, O04308283, O04319289, O04308287
Je prerekvizitou pro: O04321294
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Speciální výtvarná výchova I Kurz uvede studenty do problematiky výtvarné výchovy. Kurz se zaměřuje na pochopení specifičnosti výtvarného vnímání a vyjadřování a smyslu výtvarné výchovy pro rozvoj osobnosti dítěte v současné vizuálně orientované kultuře, to vše s ohledem na specifické potřeby žáků speciálních škol. Kurz se dále bude zabývat vývojem, typologií a diagnostickými možnostmi dětského výtvarného projevu se zaměřením na výtvarný projev žáků s handicapem.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)

Cíl výuky: Uvedení do problematiky výtvarné výchovy. Pochopení specifičnosti výtvarného vnímání a vyjadřování, a smyslu výtvarné výchovy pro rozvoj osobnosti dítěte v současné vizuálně orientované kultuře, to vše s ohledem na specifické potřeby žáků speciálních škol.

Literatura -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)

Základní studijní literatura:

ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy : Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. 1.vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1981.

ADAMEC,J; BLÁHA, J.; ŠMAŠULA, P.: Průvodce výtvarným uměním (I.-VI.díl), Praha, Práce 1993 - 1996

UŽDIL, J.: Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN, 1974

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I., Praha: PedF UK, 2005, ISBN: 80-7290-237-7

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V., Praha: PedF UK, 2003, ISBN: 80-7290-129-X

ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.

ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997.

ISBN 80-902267-2-8 .

DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-449-4

Seznam další literatury bude předán studentům na semináři.

Metody výuky -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2009)

Metody výuky: seminář/přednáška

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)

Forma kontroly: zápočet

Požadavky ke kontrole:

Aktivní účast na přednáškách i seminářích (min. 80%).

Výtvarný deník - práce na seminářích a doma.

Četba zadané literatury.

Sylabus -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)

Obsah: Výtvarné vnímání a vyjadřování v současné vizuálně orientované kultuře. Dnešní výtvarná výchova, její místo ve vzdělávacím procesu. Terapeutické možnosti výtvarného umění a výtvarné tvorby. Dětský výtvarný projev, jeho vývoj a základní charakteristiky.

Teorie:
1. Výtvarné vnímání a vyjadřování
Vizualita, vizuální kultura. Výtvarné vnímání, cítění, myšlení, vyjadřování. Umělecká výtvarná tvorba, dětská výtvarná tvorba. Tvořivost, fantazie, představivost, spontánnost.

2. Výtvarná výchova
Výchovný a vzdělávací obsah výtvarné výchovy. Vliv výtvarné výchovy na rozvoj osobnosti žáka - názory, tendence. Realismus versus imaginace. Terapeutické možnosti výtvarné výchovy ve speciální pedagogice.

3. Dětský výtvarný projev
Vývoj dětského výtvarného projevu - stadia, charakteristické znaky. Spontánnost a řízenost. Diagnostika dětské kresby. Výtvarný projev žáků s handicapem.

Praxe:
Seznámení se základními výtvarnými technikami a jejich vyjadřovacími možnostmi - kresba, malba, prostorová tvorba.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK