PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova III - O04321111
Anglický název: Art Education III
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: VÝVÝ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. ak. mal. Miluše Mikušová
Prerekvizity : O04321110
Je prerekvizitou pro: O04321112
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2007)
Cíl výuky: Hledání možnostií sebevýrazu, sebeuvědomování a dialogu prostřednictvím plošné a plastické tvorby. Výrazové vlastnosti jednotlivých oborů užité tvorby, jejich specifické možnosti při tvorbě životního prostředí a komunikace. Pochopení zákonitostí užité tvorby a jejího vlivu na kvalitu života. Obsah: Experimentální tvůrčí práce s různými plastickými materiály ( hlína, textilie, alobal, přirodniny...). Metodické využití jejich specifických výtvarných kvalit pro atrefiletiku. Životní prostředí a možnosti jeho přetváření ? design jako prostředek tvarování užitných předmětů. Nové možnosti designu jako prostředku orientace a komunikace. Zásady dobrého designu. Klíčová slova:, hmotná kultura,užité a volná tvorba, design, vizuální komunikace, ergonomie a ergometrie.
Literatura
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (12.09.2006)
Základní studijní literatura:
různé dějiny umění dle doporučení vyučující
Brychtová,A.,Augustová,I.: Skládanky z papíru, SPN Praha, 1992
Cikánová, K.: Objevujte s námi tvar, Aventinum, 1975
Fládr, L.: Modelování pro LŠU, SPN 1967 a pod. technolog.liter. vč. skript K.Lidického Modelování
Little, Stephen: ...ismy /jak chápat umění/, Slovart 2005, ISBN 80-7209-751-2
Procházka, V. : Medaile a plaketa, Odeon Praha, 1984
Roeselová, V.: Proudy ve výtvarné výchově, Sarah, 1999
Royt,Jan: Poklady minulosti /umělecké a historické památky Československa/, Odeon Praha, 1990
Staňková,J., Baran,L.: Masky, démoni a šaškové, THEO 1998, ISBN 80-238-2707-3
katalogy : A.Šimotová, A.Matasová, R.Kratina, M.Abakanovitzová, V.Preclík, S.Libenský a J.Brychtová....

Sylabus
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2007)

ýíTeorie: Vztah volné a užité tvorby, význam užité tvorby pro estetickou kultivaci osobnosti. Problematika životního prostředí vzhledem ke kvalitě života jedince. Zásady správného designu. Vztahy mezi materiálem, barvou, tvarem vzhledem k funkci předmětu. Posuny ve funkcích předmětu. Vizuální komunikace a její nové mediální možnosti. Užitá grafika a její význam pro komunikaci a orientaci.

Vybrané kapitoly z dějin umění a kultury v návaznosti na probíranou výtvar. problematiku.

Praxe: Prostorové i plošné vytvářování v různých materiálech( hlína, alobal, textilie, přírodniny, plasty, papír). Ověření výtvarných možností materiálu, práce s různými nástroji při jeho výtvarném zpracování .Využití méně obvyklých nástrojů (např. hřeben, vidlička, dřívko, větvička, apod.) pro práci s postiženými dětmi.

Realizace prostorových prací podle vlastního návrhu: keramický reliéf, drobná figurální plastika z hlíny, výtvarný objekt z textilie nebo plastu. Využití přírodního materiálu (větvičky, listy, traviny, kůra, plody apod. ) pro prostorovou tvorbu s dětmi v přírodě - vlastní motivace. Tvorba loga,značky a její využití pro předmět užité grafiky (obal, plakátek, dopisní papír, obalový papír apod.). Vytvoření etnické , tradiční karnevalové nebo divadelní masky (technikou kašírování) a její využití v mimoškolních aktivitách dětí.

Požadavky k zápočtu:Aktivní výtvarná činnost doprovázaná výtvar. dokumentací

z dějin umění v návaznosti na dané téma (např. reliéf a jeho podoby v dějinách, lidové masky a loutky apod.).

1) tvorba prostorového objektu ze zvoleného materiálu

2) vytvoření osobní značky a její použití na 2-3 předmětech užitného charakteru.

Požadavky ke zkoušce:xxxxx
Základní studijní literatura:
Cikánová,K. Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum.1995

Roeselová,V. Techniky ve v?tvarné v?chově. Praha: Sarah, 1996.

Slavík,J;Slavíková;Hazuková,H.. V?tvarné čarování. Praha: UK, 2000

Bláha,J.; Šamšula,P. Průvodce výtvarným uměním III. . Praha: Práce 1996.

Skarlantová,J.;Slavík,J. Estetická výchovaI. Praha:Scientia medica, 2001(kapitoly 1-3)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK