PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova II - O04321110
Anglický název: Art Education II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: VÝVÝ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. ak. mal. Miluše Mikušová
doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
PhDr. Jana Skarlantová
Kategorizace předmětu: Umění > Výtvarná umění
Prerekvizity : O04321109
Je prerekvizitou pro: O04321111
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (30.08.2005)
Výtvarná výchova II. Cílem předmětu je rozvíjet u studentů dispozice k tvořivému výtvarnému vyjadřování a k jeho odborným reflexím, zejména z pohledu estetiky a teorie umění. Dílčím cílem je prohlubování znalostí výtvarných technik a pojetí výtvarného projevu použitelných v edukační praxi. Součástí výuky je základní poučení o historickém vývoji vizuální kultury a výtvarného umění.
Literatura
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (17.02.2006)
Základní studijní literatura:
CIKÁNOVÁ, K.; Kreslete s námi. Praha:Aventinum 1992.

CIKÁNOVÁ, K.; Malujte si s námi. Praha: Aventinum 1993.

ROESELOVÁ, V.; Techniky ve výtvarné výchově. 1. vyd.Praha:Sarah, 1996.

SLAVÍ´K, SLAVÍKOVÁ, HAZUKOVAˇ; Výtvarné čarování. Praha: UK, 2000

ADAMEC, J.; ŠAMŠULA,P.; Průvodce výtvarným uměním I.a II. 1. vyd. Praha: Práce 1995.

SKARLANTOVÁ-SLAVÍK; Estetická výchovaI. Praha:Sciencia media, 2001(kapitoly 1-3)

Sylabus
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (17.02.2006)

čCíl výuky: Hledat výrazové možnosti kresby, malby, kombinovaných technik, prostorové tvorby jako prostředků sebvyjádření a komunikace. Experimentální tvůrčí práce plošné i prostorové a jejich využití pro speciální pedagogiku. Ověření vlastních výrazových a empatických schopností, zobrazení vnitřního světa pomocí výtvarných výrazových prostředků.

Obsah:Výrazové možnosti linie a barvy a jejich využití pro artefiletickou praxi. (kombinace výtvarných prostředků s hudbou, literaturou, pohybovým a dramat. výrazem).Výtvarné využití dostupných materiálů, jejich zpracování a využití v prostorové tvorbě (papír, textilie, plasty, přírodniny).

Klíčová slova:, artefiletická praxe, metodická řada, vizuální komunikace, expresivita, sebevyjádření, kompozice, konstrukce, organické a geometrické linie

Teorie: Vztah linie k nástroji - využití pro výtvarnou činnost dětí. Komunikace pomocí linií a barvy, - využití pro psychologii, (expesivita, gestická tvorba. ) Záznamy citového prožitku -

výtvar. Vyjádření zážitku z jiných druhů umění (poezie, hudba, tanec)

Vybrané kapitoly z dějin umění - v návaznosti na probíranou výtvar. problematiku.

Praxe:Experimentální studie na poznání a pochopení dalších možností práce s linií, barvou.

Např. gestická kresba a malba, , vyjádření jiného druhu umění výtvarnými prostrředky (hudba, pohyb, literatura)

Prostorové práce s dostupnými materiály (papír, textilie, plasty, přírodniny) a jejich využití pro rozvoj prostorového výtvarného myšlení.- využití pro praxi s různě postiženými dětmi.:

Etudy na studium kompozice a konstrukce ( využití pravidelného a nepravidelného rytmu, symetrie a asymetrie, pozitivního a negativního tvaru apod.).

Požadavky k zápočtu:
Aktivní experimentální výtvarná činnost (etudy) - vlastní výtvar. dokumentace postupů při jednotlivých úkolech a návaznost na výtvar. umění

1)vytvoření metodické řady za využití různých výtvarných technik (podle vlastníhonávrhu),

2)obhajoba této řady před skupinou - možnosti využití v atefiletické praxi

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK