PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova I. - O04321109
Anglický název: Art Education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: VÝVÝ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Skarlantová
Je prerekvizitou pro: O04321110
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2007)
Cíl výky: Hledat výazové možnosti kresby, malby, kombinovanýh technik jako prostředků sebvyjádření a komunikace. Experimentální tvůrčí práce s linií a  barvou a jejich využití pro speciální pedagogiku. Ověření vlastních výazových a empatických schopností, zobrazení vnitřního světa pomocí výtvarných výrazových prostředků. Obsah: Výrazové možnosti linie a barvy -experimentální etudy, zapojení linie a barvy do metodické řady (členění plochy různým typem linií) Metodické využití výtvarných výrazových prostředků pro artefiletiku. Kombinace výtvarných prostředků s hudbou, literaturou, pohybovým a dramat. výrazem. Klíčová slova:, artefiletika, vizuální komunikace,expresivita, sebevyjádření, organické a geometrické linie
Literatura
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (12.09.2006)
Základní studijní literatura:

MIKUŠOVÁ, M . Prostorová a užitá tvorba I. Praha: SPN 1991. ISBN 80-7066-269-7.

CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi textil. Praha: Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-85-9.

MEDKOVÁ, J. Řeč věcí. Praha: Horizont ,1990.ISBN 80-7012-026-6.

SKARLANTOVÁ,J.; SLAVÍK,J. Estetická výchova pro střední školy. I.díl. Praha:

Sciencia Medica,2001.ISBN 80-85526-70-0. (kap. O užité tvorbě)

SLAVÍK,J.; SLAVÍKOVÁ,Vl.; HAZUKOVÁ,H.Výtvarné čarování. Praha:UK, 2000 (motivace,úkoly z užité tvorby)

Sylabus
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2007)

Teorie: Vztah linie a barvy k ploše, typy linií, vztah linie k nástroji - využití pro výtvarnou činnost dětí, komunikace pomocí linií a barvy, harmonie, disharmonie a její využití pro psychologii, expesivita, gestická tvorba. Záznamy citového prožitku - využití v artefiletické práci s dětmi.

Vybrané kapitoly z dějin umění - v návaznosti na probíranou výtvar. problematiku.

Praxe: Experimentální studie na poznání a pochopení různých typů linií v závislosti na nástroji - využití pro praxi s různě postiženými dětmi. Gestická kresba a malba -

expresivita, linie a barva jako komunikační prostředek (využití ve školní praxi), linie geometrické a organické - členění plochy pomocí linií - vyjádření klidu, vzrušení, harmonie, disharmonie, pravidelného a nepravidelného rytmu. Využití méně obvyklých nástrojů (např. dřívko, větvička, kartáč, hřeben, houba,... apod.)

Požadavky k zápočtu:Aktivní experimentální výtvarná činnost (etudy) - vlastní

výtvar. dokumentace postupů při jednotlivých úkolech a návaznost na výtvar. umění

1) sestavení vlastního vzorníku lineárních záznamů vniklých využitím netradičních výtvar. nástrojů

2 soubor výtvar. etud ( technika monotypu) - záznam nálad (inspirace poezií) nebo forma kalendáře ( inspirace přírodními proměnami)

Základní studijní literatura:
CIKÁNOVÁ, K.; Kreslete s námi. Praha:Aventinum 1992.

CIKÁNOVÁ, K.; Malujte si s námi. Praha: Aventinum 1993.

ROESELOVÁ, V.; Techniky ve výtvarné výchově. 1. vyd.Praha:Sarah, 1996.

SLAVÍK, SLAVÍKOVÁ, HAZUKOVÁ; Výtvarné čarování. Praha: UK, 2000

ADAMEC, J.; ŠAMŠULA,P.; Průvodce výtvarn?m uměním I.a II. 1. vyd. Praha: Práce 1995.

SKARLANTOVÁ-SLAVÍK; Estetická výchovaI. Praha:Sciencia media, 2001(kapitoly 1-3)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK