PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Surdopedie II - O04318270
Anglický název: Education of people with auditory handicap II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: SURD
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Prerekvizity : O04318269
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Vzdělávací programy sluchově postižených. Metody, speciální aspekty vyučovacích předmětů neslyšících. Charakteristika vyučovací hodiny. Efektivní vyučovací komunikace mluvaným jazykem a znakovou řečí. Psaná podoba jazyka.
Literatura
Poslední úprava: Erudio ()

Pulda,M.: Surdopedie. Olomouc: UP, 1992

Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémi těžce sluchově postižených. Praha: Karolinum, 1996.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (25.02.2005)

Cíl kurzu: Aktivní komunikační a didaktická schopnost v péči o sluchově postižené

Obsah kurzu: Charakteristika komunikačních strategií sluchově postižených školního věku, vymezení vzdělávacích a výchovných programů.

Současný systém škol a zařízení surdopedického typu a jejich didaktická charakteristika. Vývoj speciálních metod výchovy a vyučování sluchově postižených. Historický vývoj vyučovacích metod: syntetické metody, analytické metody, globální metoda, analyticko-syntetická metoda. Problematika vzdělávacích programů pro sluchově postižené v současnosti: orální vzdělávací programy, orální vzdělávací programy doplňované, vzdělávací programy se simultánní komunikací, vzdělávací programy s totální komunikací, bilingvální vzdělávací programy, vzdělávací programy s dominantními znakovými jazyky. Úplné a redukované vzdělávací programy.

Charakteristika předmětových metodik: didaktika českého jazyka, čtení a výchova ke čtenářství, didaktika matematiky, didaktika přírodovědných předmětů, didaktika společenskovědných předmětů, didaktika tělesné výchovy, didaktika výtvarné výchovy, didaktika pracovní výchovy. Vyučovací hodiny logopedické péče na školách surdopedického typu, složky logopedické péče, zásady logopedické péče, plánování, dokumentace a organizování vyučovací hodiny logopedické péče. Charakteristika vyučovacích předmětů druhého stupně základní školy, střední školy, charakteristika vyučovacích předmětů učňovských škol pro sluchově postižené. Příprava pro povolání a podmínky pro optimální pracovní uplatnění sluchově postižených.

Didaktické zásady na školách surdopedického typu. Přehled vyučovacích metod podle zdroje informací (slovní, názorné, praktické) na školách surdopedického typu. Přehled vyučovacích metod podle etap vyučovacího procesu (motivační, expoziční, fixační, diagnostické, klasifikační) na školách surdopedického typu.

Přehled organizačních forem vyučování na školách surdopedického typu. Stavba a zvláštnosti vyučovací hodiny na školách surdopedického typu. Učebnice na školách surdopedického typu. Charakteristika výukových textů. Možnosti využití technických prostředků a počítačové didaktické techniky na školách surdopedického typu.

Teorie znakových jazyků. Historiografie a význam znakových jazyků pro sluchově postižené. Klasifikace vizuálně-motorických znakových jazyků těžce sluchově postižených. Znakový český jazyk. Dokumentace znakového jazyka. Metodika výuky znakového jazyka. Teorie překladu do znakového jazyka.

Aktuální trendy v pedagogice sluchově postižených (Sexuální výchova, výchova k manželství a rodičovství, další vzdělávání, volnočasové aktivity...)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK