PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Poruchy učení* - O04313029
Anglický název: Learning Disorders
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: POUČ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Záměnnost : O04318029, O05313029
Je záměnnost pro: O04318029, O05313029
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Cílem kurzu je seznámení studentů - speciálních pedagogů (učitelů, obor) s problematikou specifických poruch učení, získání základních dovedností (diagnostických, intervenčních, terapeutických). Přednášky pokrývají základní teoretické aspekty problematiky, semináře, ve kterých se vyžaduje aktivní účast studentů prostřednictvím seminární práce (skupinové zpracování), budou zaměřeny na konkrétní praktické aspekty (pomůcky, nápravné přístupy, rozbor materiálů aj.)
Literatura
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)

Kucharská, A. - Lepová, R. - Slavíková, I. (red.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1994. Praha, IPPP ČR 1994.

Kucharská, A. (red.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1995. Praha, nakladatelství ?DYS? 1995.

Kucharská, A. (red.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník l996, 1997/98, l998/99. Praha, Portál 1997, 1998, 1999, 2000.

Kucharská, A. - Chalupová, E. (eds.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005. Praha, IPPP ČR 2006.

Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany, H+H 1995.

Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995.

Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál l997

Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 1994.

Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha, Portál 2001.

Žáčková, H. - Jucovičová, D.: Příručky pro rodiče, učitele. Praha, H+H.

Sylabus
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)

1. Vznik a vývoj problematiky specifických poruch učení, vývoj teorií o příčinách a mechanismech při vzniku SPU.

2. Definice poruch učení, klinický obraz jednotlivých poruch, etiologie, dopady na osobnost žáka, sekundární psychosociální problémy.

3. Vývojové poruchy v předškolním a školním věku, možnosti prevence, diagnostiky a intervence, "riziko dyslexie".

4. Pedagogicko-psychologická diagnostika specifických poruch učení, diagnostická kritéria.

5. Systém péče o děti s poruchami učení, problematika integrace, právní předpisy, individuální vzdělávací program.

6. Nápravné metody a techniky, pomůcky, počítačové programy pro nápravu poruch učení, nové přístupy k terapii.

7. Specifické poruchy učení na střední škole, integrace na SŠ, průběh vzdělávání, maturity.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK