PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Základy psychologické diagnostiky I - O04313021
Anglický název: Basics in Psychological Diagnostics I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: ZPDI
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Záměnnost : O04312021
Je prerekvizitou pro: O04313022
Je záměnnost pro: O05313021
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)
Cílem kurzu je seznámení posluchačů (speciální pedagogové - učitelství, obor) s hlavními zásadami a principy psychologické diagnostiky, s diagnostickými metodami a konkrétními technikami. Důraz bude dáván na ty, které se využívají v pedagogicko-psychologickém poradenství, zejména na ty, které tvoří základ pedagogicko-psychologického vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, tedy u dětí od předškolního do staršího školního věku. Speciální pedagogové mohou na této diagnostice participovat - svými podněty pro realizaci vyšetření, ev. přímo na diagnostickém procesu (tj. speciální pedagogové v PPP), tyto informace proto potřebují.
Literatura
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)

Studijní literatura:

Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, H+H 1993.

Janoušek, J.: Metody sociální psychologie. Praha, SPN 1986.

Hadj Moussová, Z.; Duplinský, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002.

Hrabal, V st. - Hrabal, V. ml.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK 2002.

Maršálová, L.: Metodologické základy psychologického výskumu. Bratislava, Psychodiagnostika l978.

Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991

Vojtík, V. - Machová, J. - Břicháček, V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha, SPN 1990.

Svoboda, M.: Psychodiagnostika dospělých. Praha, Portál 2000.

Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001.

Švancara J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje Praha, SPN 1980.

Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991.

Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, UK Karolinum 2005.

Sylabus -
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)

Obsah kurzu:

Předmět psychologické diagnostiky: pojem diagnostiky, cíl psychologické diagnostiky, otázka proč, kdy a jak diagnostikovat, požadavky na diagnostické metody (validita, reliabilita, objektivita) a jak jich dosáhnout, princip standardizace.

Kazuistický x psychometrický přístup k diagnostice (kvalitativní a kvantitativní rozbor), objektivní a subjektivní data.

Užití psychodiagnostiky v praxi (v PPP, SPC, SVP, klinických zařízeních)

Průběh psychologického vyšetření, etapy diagnostického procesu (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza)

Psychodiagnostické metody:

  • klinické (pozorování, rozhovor, vč. anamnestického, analýza produktů: rozbor slovních projevů, písemného projevu, rozbor výsledků činností aj.)
  • testové (testy obecných a speciálních schopností: testy inteligence, paměti, vnímání, organicity aj., testy osobnosti: dotazníky, posuzovací škály, projektivní testy - verbální, kresebné, manipulační aj.).

Principy diagnostiky v jednotlivých věkových obdobích.

Zvláštnosti psychologické diagnostiky u jednotlivých vývojových odchylek (např. dětí s SPU, LMD), vad a poruch (např. vyšetření sluchově postiženého dítěte, zrakově postiženého dítěte, autistického dítěte aj.).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK