PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Teorie literatury - O04304059
Anglický název: Literary Theory
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: TELI
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: O04304060
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (27.05.2005)
Přednáška vytváří elementární teoretické a terminologické předpoklady (1) pro porozumění krásné literatuře v její estetické specifičnosti a žánrové škále a (2) pro samostatnou didaktickou interpretaci uměleckého textu v rámci potřeb literární výchovy základních škol. Snaží se odbourat přežívající středoškolské stereotypy a objevovat literaturu jako stimulativní prostor fantazie a myšlení. Stěžejními tématy jsou estetická zkušenos, funkce literatury, autor a čtenář, výstavba literárního díla, obraznost, verš, příběh a vyprávění, literární druhy a vybrané žánry. Těžiště semináře je v kultivaci čtenářství a v inspirativní analýze literárního textu se zřetelem k objektu a způsobu ztvárnění i možnostemvyužití v rámci literární výchovy. Převládá diskuse, kdy se všichni učí přiblížit svůj estetický zážitek, vnímat a ocenit použité výrazové prostředky (mnohoznačná místa, konflikt, pojetí postav, autorův vztah ke světu), pochopit smysl sdělení, formulovat vhodným způsobem otázky, vystihnout celkový ráz literárního díla.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (01.06.2005)
  • Martinková V., Teorie literatury netradičně, Trizonia 1995
  • Lederbuchová L., Didaktická interpretace literárního textu, ZČU Plzeň 1995,1997
  • Kožmín Z., Tvořivý sloh, Victoria Publishing 1995
  • Brukner J./Filip J., Poetický slovník, MF 1997
  • Beránková E./Lederbuchová L., Trocha literární teorie. Pro 6.-9. ročník ZŠ, Fortuna 1999
  • Karpatský D., Malý labyrint literatury, Albatros 1997
  • Toman J., Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, Jihoč. univerzita Čes- Budějovice 1992

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (20.09.2005)
Rozsah učiva
  • Pojem a specifičnost literární slovesnosti, texty literární a neliterární, třídění literatury
  • Historické proměny literární komunikace
  • Literatura národní a světová, literatura umělecká a populární; umělecká kritéria
  • Funkce literatury, zvl. citově estetická a výchovná; didaktismus
  • Literární dílo a jeho struktura, název; odlišení knihy a výboru od lit. díla; adaptace, parodie
  • Čtenář; literární gramotnost, literární kód, proces čtení, faktory ovlivňující četbu; adresát (čtenář předpokládaný); osobní záznamy z četby
  • Autor, tvůrčí typy, způsoby sebevyjádření, např. autobiografičnost, autostylizace; anonymita, pseudonym
  • Literární jazyk; rovina zvuková, lexikální, syntaktická, stylová, grafické ztvárnění textu; obraznost
  • Kompozice
  • Verš, rytmus, rým, strofa
  • Téma a motiv, tvorba osnovy, smysl textu, jeho pochopení a nepochopení
  • Postava, charakterizace
  • Příběh; narace, vypravěč; rekonstrukce a transformace příběhu ve škole
  • Prostředí, popis
  • Literární druhy a žánry; lyrika, epika, drama; próza, poezie
  • Lyrika intimní, přírodní, politická, reflexivní, óda, elegie, píseň
  • Mýtus a epos, román, novela, povídka
  • Tragédie, komedie a další dramatické žánry
  • Folklorní slovesnost; říkadlo, přísloví; pohádka lidová a autorská, pověst, balada, bajka
  • Literatura faktu (dokumentární); fikce a nonfikce, cestopis, memoáry, biografie, naučný historický příběh
  • Literární fantastika; sci - fi, fantasy
  • Literární komika; jazyková a situační, humor, satira
  • Literatura pro děti a mládež; specifické rysy, rozdělení podle věku adresáta
  • Didaktická interpretace textu
Důležité dovednosti
  • Tvorba námětů vhodných ke komunikaci o daném textu
  • Přiblížení literárního zážitku (výjimečnost, překvapivost, poutavost, provokativnost, nezvyklost námětu či tvaru, ladění textu - smutné, veselé, napínavé, náladové, citové, konfliktní apod.)
  • Rozpoznání druhu a žánru; odlišit např. lyriku a epiku, lyriku intimní a přírodní, text pro děti a pro dospělé
  • Pozorovat členění textu, překvapivost jeho výstavby
  • Vytváření alternativních názvů, veršů, příměrů
  • Vytvoření vlastního rýmového spojení (např. vlastní říkadlo), metafory (přiblížit co obraz naznačuje)
  • Vytvoření působivé věty na určité téma (láska, domov, já, léto apod.)
  • Určení motivů - tvorba osnovy krátkého textu
  • Převyprávění textu vlastními slovy, vyprávění příběhu z odlišné vypravěčské perspektivy, přetváření či vytváření vlastního příběhu, určení hlavní zápletky či konfliktu, sestavení fabule (logika událostí)
  • Rozpoznání běžného a vynalézavého rýmu či obrazu
  • Rozpoznání/ slovní napodobení sestupného a vzestupného, dvoudobého a třídobého rytmu
  • Určení postav, jejich rolí a vztahů, poznat hlavní způsob jejich charakterizace
  • Vysvětlení smyslu (bajky, přísloví)
  • Celková charakteristika literárního díla z vlastní četby v několika informativních tezích, postihujících historický a autorský kontext, námět, formu, ideu
  • Rozpoznání typické dezinterpretace textu (např.: příčinou neštěstí v Erbenově Vodníkovi je, že dcera neuměla plavat)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK