Vývojový proces v umění od počátku 19.století do 1.pol. 20.století, vymezení vývojových etap. Počátky formování moderní výtvarsné kultury. Institucionální a formální vývoj směrem k modernímu paradigmatu uměleckého díla. Od klasicismu a širokého etablování akademického modelu, přes formování umělecké subjektivity v romantismu až po formální a sociální pohled realismu. Přechodné období od
impresionismu do secese, modernismus přelomu století. Nástup avantgardy. Období mezi dvěma světovými válkami.
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2021)
Art inm the period since beginning of 19th century to the first half the 20th century. The definition of development stages, an
emergence of Avant Garde. Transitional period from Impressionism to Art Nouveau. Art between the two world wars.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2021)
Představeníí obecných problémů moderního umění a s ním spojené teorie a estetiky ve vztahu k výrazným příkladům konkrétní umělecké tvorby 19. a 1. pol. 20. století a základnímu umělecko-historickému rámci.
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2021)
From common problems of the art and estethic theory to concrete, temporaly determined epoche of ancient and medieval visual arts. Basic principles, tendencies, "Knotenpunkte" (key evolution points).
Literatura -
Poslední úprava: KITZL8AP (11.02.2013)
Základní studijní literatura:
1) ZHOŘ,I.Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN, 1992.ISBN 80-04-25555-8
2) ŠAMŠULA,P; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5
3) MRÁZ,B.; MRÁZOVÁ,M. Encyklopedie světového malířství.Praha: ACADEMIA 1988. ISBN nemá
Poslední úprava: KITZL8AP (11.02.2013)
Základní studijní literatura:
1) ZHOŘ,I.Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN, 1992.ISBN 80-04-25555-8
2) ŠAMŠULA,P; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5
3) MRÁZ,B.; MRÁZOVÁ,M. Encyklopedie světového malířství.Praha: ACADEMIA 1988. ISBN nemá
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2021)
seminář - Výuka probíhá formou semináře, spojeného s úvodní prezentací vybraných témat a následnou diskuzí. V rámci semináře rovněž dojde k návštěvě expozic Národní galerie a vybraných výstav (bude s předstihem upřesněno).
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2021)
seminary
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: KITZL8AP (11.02.2013)
Požadavky ke zkoušce: Schopnost analýzy jednotlivého výtvarného díla (včetně architektury). Schopnost srovnávací analýzy. Schopnost zhodnotit osobitost výtvarného názoru a jeho přínos.
Poslední úprava: KITZL8AP (11.02.2013)
Claim to EX: Analysis of concrete artwork in their complexity and contradictions, include architecture. A possibility to dispute with examinator.
Sylabus -
Poslední úprava: KITZL8AP (08.02.2013)
Geneze moderního umění jako reakce a zároveň pokračování umění 2.poloviny 19.století. Vývojové etapy do 2.světové války, jejich základní principy, tendence, uzlové body. Kvalitativní proměna ?gramatiky", tektoniky a sémantiky výtvarných děl moderního umění. Specifické problémy interpretace výtvarného uměleckého díla.Teorie: 1.1. Umělecká avantgarda, její charakteristika a společenské kořeny .
1.2. Základní principy moderního umění a obecné zásady kvalitativní proměny ?gramatiky" (výrazových prostředků), tektoniky (kompzice) a sémantiky avantgardního výtvarného projevu.
1.3. Uzlové body vývojových etap moderního umění do 2. světové války.
1.4. Obecná charakteristika jednotlivých vývojových etap s důrazem na stěžejní principy, tendence a aspekty jednoty jako určujícího faktoru konkrétní vývojové etapy.
1.5. Vývojové etapy moderního umění do 2.světové války:
a) přechodné období (od impresionismu do secese)
b) počátky evropské avantgardy (1905 - 1914)
c) mezi dvěma světovými válkami (l9l4 - 1945)
Poslední úprava: KITZL8AP (08.02.2013)
Genesis of modern art principles, continuation and contradiction with 19. century.
Basic principles, tendencies, "Knotenpunkte" (key evolution points). Tectonic and semantic, problems of interpretation.
Keywords: Avantgarde, styles, evolution, figurative and non-figurative, object, rationally and symbolicaly trends.