PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy(pro HV, TV, DV) - O01321053
Anglický název: Art Education Didactics
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: 54 / 54 (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Prerekvizity : O01321048
Je neslučitelnost pro: OK0621053
Je záměnnost pro: OK0621053
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění. V návaznosti na předmět Výtvarné transformace učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu – učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)

V návaznosti na předmět Výtvarné transformace učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky

do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky

analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět

představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu –

učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.

Literatura -
Poslední úprava: NOVOM8AP (07.02.2013)

Hazuková, H.; Šamšula, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. 1986 / 1991

Hazuková, H.; Šamšula, P.: Didaktika výtvarné výchovy II. 1986

Slavík, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. 1990

Lamserová, J.: Didaktika výtvarné výchovy IV. (Výtvarný projev dospívající mládeže)

Roeselová, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. 2003

Roeselová, V.: Didaktika výtvarné výchovy. 2003

Vondrák, M.: Koncepce výtvarné výchovy a jejich souvislosti s vývojem výtvarného umění 20. století. 1990

Hazuková, H.: Příprava učitele na rozhodování ve Vv. I. 1993

Hazuková, H.: Příprava učitele na rozhodování ve Vv. II. 1995

Šašinková, E.; Uždil, J.: Výtvarná výchova v předškolním věku. 1980

Šamsula, P.: Umění jako předmět výchovy. 1987

Fulková, M.; Slavík, J.; Novotná, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice)

Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1. - 10. Praha, Práce 1996 - 2001 (učebnice k dějinám umění)

Šamšula, P. a kolektiv autorů: Průvodce výtvarným uměním I. - V. 2000 (učebnice k dějinám umění)

Roeselová,V. : Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1995

Roeselová,V. : Techniky ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1996

Roeselová,V. : Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1997

Cikánová, K.: Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997

Cikánová, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993,1996

Cikánová, K.: Objevujte s námi tvar. Praha, Aventinum 1995

Cikánová, K.: Tužkou, štětcem nebo myší. Praha, Aventinum 1998

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

Dostupné na: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf

Portály a webové stránky pro výtvarnou výchovu

Výtvarná výchova inspirativní

http://vvinspirativni.cz/node/31

Eduart

http://www.eduart.cz/

Artefiletika

http://www.artefiletika.cz

Další literatura (odborné časopisy):

Výtvarná výchova

Ateliér

Labyrint Revue

Umělec

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)

přednáška, četba, interpretace uměleckého díla, plánování Vv úkolů, videoanalýza hodin vv, myšlenková mapa, muzejní a galerijní edukace, reflexe, sebereflexe

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: NOVOM8AP (07.02.2013)
Požadavky ke kontrole:
Zápočet:
Individuální prezentace na semináři didaktiky

Zkouška:
Témata budou zadána na semináři didaktiky.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (02.02.2019)

Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu.
V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou
kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů
a jevů doplňuje vědecké poznání.
Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění.



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK