Komunikace (s) uměním
Dějiny a teorie moderního umění od 19. století po polovinu 20. století. Kontexty umělecké tvorby, aplikace historicko-teoretických poznatků v praxi: interaktivní přístupy, neformální vzdělávání, galerijní animace apod.
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Annotation: The origin of the culture and the art, present theories and hypothesis ? paleolit, neolit. Biological and cultural
antropology. Primary and secondary function of the art in human culture and changes of them since the beginning until now.
Material and spiritual art culture, unity of human mind and world. Material, function and using of creation, relation of utility and
aeshetic aspects. Subject, topic and form of the art work. Comparative analyses, vertical and diagonal section throught the
expression of art culture in artefacts different hictorical epoch geographical, etnographical and religionistic and thought
streams and tendency human culture. Art like ?unconscious history of the humanity? (Adorno), like a code and
self-consciousness of human culture. Artistic and visual culture, possibilities, functions and determinants in cultures and
civilizations since the beginning until now.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Cíl výuky: Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné nadčasové problémy teorie umění a estetiky a dalšího rozvoje oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku.
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Result of education: To motive the students in their interests of the art history as a scientific human studies discipline, to build their functional vocabulary of therms. Precision of artificial impressions.
Literatura -
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd. Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9.
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s.
KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990. 1.vydání. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2.
ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1 - 2. Výtvarná čítanka pro 2. - 5. ročník základní školy. 1.vyd.. Praha: Práce, 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.
WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s.
ISBN 80-85261-81-2.
ZUSKA,V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001.
131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
BECKER, U.: Slovník symbolů. Portál, Praha 2002
BLAŽÍČEK, O.J, KROPÁČEK, J.: Slovník pojmů z dějin umění. Praha 1990
COOPEROVÁ, J.C.: Ilustrovaná encyklopedie tradičních symbolů. Praha, Mladá fronta 1999
Dějiny českého výtvarného umění I/1,2. Praha, Academia 1984.
HALL, J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha, Mladá fronta 1991.
GARBINI, G.: Starověké kultury předního východu. Artia, Praha 1983.
LOMMEL, A.: Pravěk a umění přírodních národů. Artia, Praha 1981.
PIJOAN, J. (ed.): Dějiny umění 1-12. Odeon, KK, Balios, Praha (vydání od r.1991)
ROYT, J., ŠEDINOVÁ, H.: Slovník symbolů. Kosmos, příroda a člověk v křesťanské
ikonografii. Praha, Mladá fronta 1998.
SOUKUP, V.: Přehled antropologických teorií kultury. Portál, Praha 1999.
Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.06.2008)
přednáška/seminář
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2008)
lecture/seminar
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (15.10.2018)
Požadavky k zápočtu: Úspěšné splnění seminární práce; test, body ze seminární práce a z testu se sčítají, je třeba dosáhnout 75%. Formy kontroly předmětu: zápočet
Poslední úprava: KITZL8AP (02.09.2014)
Claim to classified C: To write an individually seminarwork. Passing the test.
Sylabus -
Poslední úprava: KITZL8AP (30.09.2015)
Výtvarné umění a vizuální kultura 19. a první poloviny 20. století. Základní principy vývoje a proměn.Teorie umění a estetika. Umění jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky; vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho psychologické a sociální aspekty. Klíčová slova: Umělec, umělecké dílo, smysl a význam umění; umění jako výraz, komunikace, forma; jazyk umění; malířství, sochařství, architektura; historie umění, interpretace a reflexe uměleckého díla.
Poslední úprava: KITZL8AP (02.09.2014)
Fineartandvisualcultureof the 19th andearly 20thcentury.Basicprinciples of developmentandproměn.Teorieartandaesthetics.Art asa means of communicationanditsmeans of expression.relationshipartist-work of art- the fact thatthepsychologicalandsocialaspects. Keywords:artist,work of art, the meaningand significance ofart, art asexpression,communication,form, language,means of communication,painting,sculpture,architecture,art history, interpretation.