PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Základy výtvarné kultury I - O01321046
Anglický název: Introduction to Art and Culture I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: 80 / 80 (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: ZÁVK
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Vyučující: Bc. Karina Kottová, M.A.
Kategorizace předmětu: Umění > Dějiny umění
Je neslučitelnost pro: OK0621046
Je prerekvizitou pro: O01321164, O01321047, O01321900, O01321062
Je záměnnost pro: OK0621046
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Komunikace (s) uměním Dějiny a teorie moderního umění od 19. století po polovinu 20. století. Kontexty umělecké tvorby, aplikace historicko-teoretických poznatků v praxi: interaktivní přístupy, neformální vzdělávání, galerijní animace apod.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)

Cíl výuky: Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné nadčasové problémy teorie umění a estetiky a dalšího rozvoje oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku.

Literatura -
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)

BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd. Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9.

BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s.

KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990. 1.vydání. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2.

ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1 - 2. Výtvarná čítanka pro 2. - 5. ročník základní školy. 1.vyd.. Praha: Práce, 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.

WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s.

ISBN 80-85261-81-2.

ZUSKA,V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001.

131 s. ISBN 80-7254- 194-3.

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.06.2008)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (15.10.2018)

Požadavky k zápočtu: Úspěšné splnění seminární práce; test, body ze seminární práce a z testu se sčítají, je třeba dosáhnout 75%.
Formy kontroly předmětu: zápočet

Sylabus -
Poslední úprava: KITZL8AP (30.09.2015)

Výtvarné umění a vizuální kultura 19. a první poloviny 20. století. Základní principy vývoje a proměn.Teorie umění a estetika. Umění jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky; vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho psychologické a sociální aspekty.
Klíčová slova: Umělec, umělecké dílo, smysl a význam umění; umění jako výraz, komunikace, forma; jazyk umění; malířství, sochařství, architektura; historie umění, interpretace a reflexe uměleckého díla.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK