Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (20.01.2024)
Kurz se bude věnovat především práci s třídní skupinou, budování dobrých vztahů ve třídě a posilování pozitivních strategií v komunikaci mezi žáky. Budeme pracovat s portálem JSNS a budeme promítat dokumentární filmy a sociální spoty. Zaměříme se práci s emocemi a zvládání citlivých témat. Kurz je pořádán ve spolupráci s programem Jeden svět na školách.
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (19.12.2010)
This course is focused on practical examples and effective use of documetnary film and other audiovisual materials in education. The course will introduce the teaching of cross-curricula issues through documentary films, interactive methodology and experiential games. Students will gain practical as well as theoretical knowledge. Students will have opportunity to examine practically, how to work with documetnary film and social spots in classrooms. The students will learn about issues such as Development Millenium Goals, racism, undemocratic regimes, the influence of media, the environment, etc.
The cource is leaded in cooperation with the lectors of NGO People in need.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (20.01.2024)
Cílem předmětu je motivovat studenty využívat ve výuce i mimo ni (třídnické hodiny) dokumentární film a vybavit je kompetencemi jej využívat.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (20.01.2024)
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (08.02.2021)
https://www.jsns.cz/projekty/jeden-svet
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. (08.02.2018)
Kritické sledování dokumentárních filmů
analýza dokumentárních filmů
didaktické náměty pro práci s filmem
tvorba scénáře vyučovací hodiny
prezentace
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (16.01.2022)
Studenti budou hodnoceni na základě aktivní účasti na seminářích. Pokud se student ze zdravotních důvodů či z důvodu souvislé pedagogické praxe v rámci studia nemůže jednoho, či max. dvou setkání zúčastnit, zpracuje seminární práci zadanou individuálně učitelkou předmětu.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (20.01.2024)
1. Jaká témata učitelé nejčastěji řeší se třídou
2. Přednosti a úskalí využívání dokumentárního filmu v třídnické hodině
3. Základní principy práce s dokumentárními filmy v třídnické hodině
4. Projekce vybraných dokumentárních filmů a spotů
5. Seznámení s metodikou reflexe emocí po filmové projekci
6. Praktické tipy pro práci s portálem JSNS.cz
7. Skupinová práce na přípravě lekcí
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (19.12.2010)
WEEK 1
Introduction into theory - Using documentary film in education
Introduction to interactive methodology and experiential games
Topic: Personality and social education
Main themes: interpersonal relations, values, ethics
Practical examples of work with film
WEEK 2
Topic 1: Learning to think in european and global context
Millenium Development Goals (MDGs)
Main themes: UN plan to achieve MDGs, its targets and indicators, global and local interconnections
Practical examples of work with film
Topic 2: Environmental education
Main themes: climate change, waste management, carbon footprint, sustainable development
Practical examples of work with film
WEEK 3
Topic: Media education
Main themes: media literacy, media education, media message, gender and media
Practical examples of work with film
Student-lead model lessons
WEEK 4
Topic: Multicultural education
Main themes: controversial topics, racism, stereotypes, discrimination, multicultural vs. intercultural, accepting differences, ethical origin
Student-lead model lessons
WEEK 5
Topic: Education of the democratic citizen
Main themes: undemocratic regimes, propaganda, political trials, holocaust, UN Human Rights Resolution, civic participation
Practical examples of work with film
Student-lead model lessons
WEEK 6
Student-lead model lessons
Final course evaluation
Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (08.02.2021)