PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Didaktika II - O01301222
Anglický název: Methodolgy II
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008 do 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3
Staré označení: K222
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Lenka Lánská
Vyučující: PhDr. Mgr. et Mgr. Radek Vít, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Angličtina
Prerekvizity : O01301221
Je prerekvizitou pro: O01301239
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (06.05.2019)
Kurz se zaměřuje na výuku jazykových prostředků, tj. slovní zásoby, gramatiky, výslovnosti a pravopisu, v hodinách angličtiny na prvním stupni základní školy. Prostřednictvím ukázek, výstupů v seminářích, četby odborné literatury a diskuzí se účastníci seznámí s teorií i praktickými postupy vhodnými pro představení nového učiva, jeho procvičování a upevňování. Nové i dříve nabyté znalosti a dovednosti budou využívány při plánování a realizaci mikrovyučovacích jednotek a tvorbě zevrubné přípravy na hodinu.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (06.05.2019)

Povinná literatura:

Hancock, M.: A map of pronunciation teaching. In: Speak Out, February 2014, Issue 50.  

Thornbury, S.: How to Teach Grammar. Harlow: Pearson Education Limited, 1999. (vybrané kapitoly)

Thornbury, S.: How to Teach Vocabulary. Harlow: Pearson Education Limited, 2002. (vybrané kapitoly)

Doporučená literatura:

Cameron, L.: Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (31.01.2020)

Prior to the exam, the students will submit a lesson plan (structured, detailed, a 45-minute lesson) focused on helping young learners develop either vocabulary or grammar (each student will select the subskill they did not teach in their micro-teaching unit) and either pronunciation or spelling. The oral interview will be based on the submitted lesson plan. The candidate will present and defend the lesson plan using theoretical knowledge, and he/she will answer additional theoretical questions.

Assessment criteria:

- the lesson plan meets the requirements set in class

- the selected techniques and activities reflect the theory of teaching language subskills

- the candidate is able to explain all steps in the lesson using theoretical knowledge and proper terminology

- the candidate is able to answer all additional questions

 

Marks:

1. The candidate speaks independently

2. The candidate needs slight support from the examiner

3. The candidate needs significant support from the examiner

4. Despite the support from the examiner, the candidate is unable to explain two and more steps in the lesson using theoretical knowledge and proper terminology

 

Max. number of retakes: 2

 

 

 

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (06.05.2019)

 

1.  Skills and sub-skills. Teaching vocabulary: an introduction. 

2.  What is vocabulary? Knowing a word. How words are learned. Formulating goals. Presenting new vocabulary. Planning an activity. 

3.  Presenting new vocabulary. Practicing vocabulary. How to write a reflection.

4. Practicing vocabulary. Helping children to become independent vocabulary learners. Planning a lesson.        

5. Teaching grammar: an introduction. Why teach grammar? Inductive and deductive grammar teaching. 

6. Presenting a new grammar point. Noticing, re/structuring.

7. Practicing grammar. Proceduralizing. 

8. Teaching pronunciation.

9. Teaching spelling

10. Revisiting the communicative competence. How to write a full lesson plan.

11. Summary. Course evaluation.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK