PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Komparativní pedagogika - O01215246
Anglický název: Comparative Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2007 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 70 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Je neslučitelnost pro: OK0615246
Je záměnnost pro: OK0615246
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.02.2019)
Studenti budou seznámeni s  metodologií komparativní pedagogiky a relevantními informačními zdroji. Dále budou přednášky zaměřeny na systém a kurikulum primárního vzdělávání ve světě. Samostatné přednášky budou věnovány vybraným celosvětovým trendům (např. spravedlivý přístup ve vzdělávání), doporučením mezinárodních organizací a reflexi výsledků mezinárodních studií zkoumajících výsledky ve vzdělávání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.09.2018)

Cílem předmětu je orientovanost studentů v oblasti metodologie komparativní pedagogiky, relevantních informačních zdrojů, systému a kurikulu primárního vzdělávání ve světě a vybraných celosvětových trendech, doporučeních mezinárodních organizací a reflexích výsledků mezinárodních studií zkoumajících výsledky ve vzdělávání.

Literatura
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (09.12.2013)

Průcha, J. Srovnávací pedagogika. Praha, Portál 2006. 263 s. ISBN 80-7367-155-7

Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha, Portál 2006. 320 s. ISBN 80-7178-290-4

EURYDICE. Informační síť o vzdělávání v Evropě. 2003, Eurydice, 24 s. ISBN 80-211-0456-2

Education at Glance. OECD Indicators. 2000, Paříž. OECD, 330 s., ISBN 80-211-0220-9

Váňová, M.: Srovnávací pedagogika a její teoretické problémy. In: Pedagogická revue, roč. 51, 1999, č.: 5, s. 410-418, ISSN: 1335-1982

Učení je skryté bohatství : zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". 1997. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav výzkumu a rozvoje školství. 125 s.

Rýdl, K. Inovace školských systémů. 2003, Institut sociálních vztahů, 281 s. ISBN 80-86642-17-8

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (09.04.2018)

Přednáška, interaktivní bloky, diskuse ve dvojicích, skupinách, příprava prezentace, samostudium, úkoly v moodle

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (20.02.2020)

Zápočet bude udělen na základě  vypracování seminární práce.

Zadání zápočtové práce:

Vyberte si  jeden aspekt vzdělávacího systému, který vám připadá důležitý.

a) Zdůvodněte, proč vám připadá důležitý. (Z textu musí být jasně rozlišitelné, zda se jedná o vaše názory či o objektivní data založená na dokladech- výsledky výzkumů, doporučení odborníků).

b) Porovnejte tento vybraný aspekt v ČR a v dalších 2 zemích. Uveďte výhody a nevýhody jednotlivých podob (ČR, země A, země B) tohoto aspektu. V této části je naprosto nutné porovnání doložit relevantními doklady.

Kriteria:
-práce obsahuje všechny náležitosti (tedy obhájení významnosti, srovnání ČR a alespoň dvou dalších zemí, pojednání o výhodách a nevýhodách odlišností)
-uvedené údaje jsou fakticky správné, argumentace je logická a funkční, práce neobsahuje pravopisné chyby

- jednotlivá tvrzení jsou v textu odkazována na relevantní zdroje, zdroje jsou správně citovány
- rozsah max 2,5 normostrany

- práce je vložena do moodle nejpozději 10 dní po ukončení výuky v letním semestru (jiná forma odevzdání se nepřipouští)

Pokud nebude práce zásadně vyhovovat kritériím, nebude studentovi uznána jako "zápočtová".  Pokud bude práce obsahovat drobnější nedostatky, může být vrácena  k dopracování. Na dopracování má student čas 10 dní po vyžádání dopracování (prostřednictvím hodnocení v moodle).

 

 

Sylabus -
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (26.03.2013)

Metodologie komparativní pedagogiky

Výsledky výzkumů komparativní pedagogiky

Zdroje informací

Systém a kurikulum primárního vzdělávání ve světě

Mezinárodní trendy a doporučení mezinárodních institucí

Vstupní požadavky
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2012)

Nejsou zadány vstupní požadavky k předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK