PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Cvičení z ontogenetické psychologie - O01213016
Anglický název: Exercises in Ontogenetic Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008 do 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 77 (90)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok1
Staré označení: CONP
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Základy psychologie
Prerekvizity : O01213014
Je neslučitelnost pro: OK0613129
Je prerekvizitou pro: O01213021
Je záměnnost pro: OK0613129
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)
Cílem cvičení je pochopení vývoje jednotlivce a jeho závislosti na podmínkách a zákonitostech vývoje, charakteristika jednotlivých vývojových etap s přednostním zaměřením na vývoj v raném dětství, předškolní věk, problematiku školní zralosti a období dospívání.
Literatura
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)

Dittrichová,J., Papoušek,M., Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče,Grada,

Praha 2004

Erikson,E.H., Životní cyklus rozšířený a dokončený, nakl. Lidové noviny, Praha 1999

Heidbrink,H., Psycholgie morálního vývoje, Portál, Praha 1997

Langmeier, J., Krejčířová,D., Vývojová psychologie, Grada, Praha 2007

Macek, P., Adolescence, Portál, Praha 1999

Piaget,J., Inhelderová,B., Psychologie dítěte, Portál, Praha 1997

Stuart-Hamilton,I., Psychologie stárnutí, Portál, Praha 1999

Pouthas,V., Jouen,F., Psychologie novorozence, Grada, Praha 2000

Pražská skupina školní etnografie, Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy,Karolinum Praha

2005

Říčan,P., Cesta životem, Pyramida,Praha 1991

Trpišovská, D., Vývojová psychologie pro studenty učitelství, UJEP Ústí n.L. 2001

Trpišovská D., Vacínová,M., Ontogenetická psychologie, PF UJEP Ústí nad Labem 2006

Uždil,J., Výtvarný projev a výchova, SPN, Praha 1978

Vacínová,M., Trpišovská,D., Farková,M., Psychologie, Praha UJAK 2010

Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Portál Praha 2000

Vágnerová, M., Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy, Karolinum, Praha 2001

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)

Ke kontrole studia je předepsán zápočet.

Podmínkou zápočtu je osobní prezentace jednoho vybraného tématu z programu cvičení

a splnění podmínek zápočtového testu.

Sylabus
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Cvičení z ontogenetické psychologie se vyučují paralelně spolu s přednáškami z ontogenetické psychologie.

Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují. Pro cvičení jsou vybraná zejména ta témata,

která budou připravovat frekventanty kurzu pro výuku na 1. stupni základní školy.

 

Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje

Rodina a její vliv na vývoj díttěte.

Psychická deprivace v dětství a její vliv na vývoj dítěte.

Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole)

Předškolní věk

Dětská hra, její význam a vývoj.

Dětská kresba a její vývoj.

Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika.

Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) os narození do dospívání

Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání.

Tělesný vývoj mladšího žáka.

Vývoj motoriky v mladším školním věku

Intelektuální vývoj mladšího žáka.

Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku.

Osobnost mladšího žáka.

Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence)

Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami.

Metody vývojové psychologie (diagnostika vývojových změn).

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Podmínkou zápisu do předmětu je zápočet z psychologie osobnosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Předmět je ukončen zápočtem.

Zápočet bude udělen za osobní prezentaci vybraného tématu z programu cvičení, nebo za seminární práci v rozsahu 5-10 stran.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK