Poslední úprava: JIRASKO/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2012)
Kurz propojuje teoretické poznatky s praktickými aktualními problémy a dilematickými otázkami. Těžiště kurzu spočívá ve specifikaci profesní etiky učitelské, problematiky učitelského kodexu a normativních právních dokumentů, jimiž se učitel musí řídit.
Poslední úprava: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. (02.02.2018)
The course interconnects theory with practical problems and dilematic questions. The core of the course lies in specifications of teachers´ethics, problems of teachers´codex and normative legal documents that must be followed by a teacher.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. (02.02.2018)
Cílem je rozvoj schopnosti propojovat teoretické poznatky etiky s konkrétními a aktuálními problémy morálky, morálního rozhodování, jednání a hodnocení. Reflexe vývoje morálního vědomí u jedince a identifikace vlivů, podmínek a okolností ovlivňujících jeho kvalitu či naopak deficity. Student musí pochopit, že proměna mravního smýšlení se "rodí" z vnitřního duševního habitu , nekonstruuje se. Základem je péče o duši - epimeleia peri tés psychés, tak jak se ustavila evropská duchovnost na základě sókratovskéhé dialogu. Cílem je naučit studenty zvnitřňovat mravní problematiku v myšlení a hodnocení svých budoucích žáků. To je možné jen v napětí bytostných otázek, proto díáváme přednost schopnosti se tázat, zde je jediná možnost, jak předávat "celky bez marga", kterými jsou základní etické fenomény a pojmy.
Literatura
Poslední úprava: JIRASKO/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2012)
F.Ricken, Obecná etika
A.Anzenbacher,Úvod do etiky
Metody výuky
Poslední úprava: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. (02.02.2018)
Přednášky, dialog se studenty
Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. (02.02.2018)
Vymezení etiky, morálky, morálních vztahů a morálního vědomí. Typologie etik. Paradox základní etické otázky, zdroje a řešení. Otázka zdůvodnění morálky. Teorie vývoje morálního vědomí. Novodobé badatelské směry v etice. Metaetiky. Deontika, deontologie a jejich využití v profesních etikách. problém manipulace v komunikaci a argumentaci. Profesní etiky a etické kodexy. Profesní etika učitelská, kasuistiky a případové studie z učitelské praxe.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. (02.02.2018)
Porozumění přednáškám a jejich znalost, dialog s volně vybranou monografií přednášejícího