PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Profesní etika - ONUZ12106
Anglický název: The Ethics for Teachers
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: zimní:110 / neurčen (160)
letní:neurčen / neurčen (160)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: PRET
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Věra Jirásková, Ph.D.
prof. PhDr. Ilona Semrádová, CSc.
Vyučující: PhDr. Věra Jirásková, Ph.D.
doc. PhDr. David Krámský, Ph.D.
prof. PhDr. Ilona Semrádová, CSc.
Kategorizace předmětu: Filosofie > Předměty širšího základu
Záměnnost : O03111011
Je záměnnost pro: O03111011
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: JIRASKO/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2012)
Kurz propojuje teoretické poznatky s praktickými aktualními problémy a dilematickými otázkami. Těžiště kurzu spočívá ve specifikaci profesní etiky učitelské, problematiky učitelského kodexu a normativních právních dokumentů, jimiž se učitel musí řídit.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. (02.02.2018)

Cílem je rozvoj schopnosti propojovat teoretické poznatky etiky s konkrétními a aktuálními problémy morálky, morálního rozhodování, jednání a hodnocení. Reflexe vývoje morálního vědomí u jedince a identifikace vlivů, podmínek a okolností ovlivňujících jeho kvalitu či naopak deficity. Student musí pochopit, že proměna mravního smýšlení se "rodí" z vnitřního duševního habitu ,  nekonstruuje se. Základem je péče o duši - epimeleia peri tés psychés, tak jak se ustavila evropská duchovnost na základě sókratovskéhé dialogu. Cílem je naučit studenty zvnitřňovat mravní problematiku v myšlení a hodnocení svých budoucích žáků. To je možné jen v napětí bytostných otázek, proto díáváme přednost schopnosti se tázat, zde je jediná možnost, jak předávat "celky bez marga", kterými jsou základní etické fenomény a pojmy.

Literatura
Poslední úprava: JIRASKO/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2012)

F.Ricken, Obecná etika

A.Anzenbacher,Úvod do etiky

Metody výuky
Poslední úprava: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. (02.02.2018)

Přednášky, dialog se studenty

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. (02.02.2018)

Vymezení etiky, morálky, morálních vztahů a morálního vědomí. Typologie etik. Paradox základní etické otázky, zdroje a řešení. Otázka zdůvodnění morálky. Teorie vývoje morálního vědomí. Novodobé badatelské směry v etice. Metaetiky. Deontika, deontologie a jejich využití v profesních etikách. problém manipulace v komunikaci a argumentaci. Profesní etiky a etické kodexy. Profesní etika učitelská, kasuistiky a případové studie z učitelské praxe.  

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. (02.02.2018)

Porozumění přednáškám a jejich znalost, dialog s volně vybranou monografií přednášejícího

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK