|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (12.08.2019)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (12.08.2019)
Budil, I.: Mýtus, jazyk a kulturní antropologie.Praha 1992, 84-96; nebo: Praha 1999, 136-153. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (12.08.2019)
Požadavky k zápočtu: Zápočtový test na základě zadané literatury. Součástí testu je esej - hodnotí se i stylizace a pravopis. Jsou 2 opravné termíny. Student opakuje pouze tu část, u níž neuspěl. |
|
||
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.09.2011)
Studijní obor: Učitelství ČJ pro 2. st. ZŠ a pro SŠ (navazující magisterské) Základy jazykovědy Ukončení: Z (Zk)
Vyučující: PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Požadavky k zápočtu: Zápočtový test na základě přednášek a zadané literatury. Zápočet nutno zapsat do indexu i Erudia zároveň, a to do konce zkouškového období semestru, kdy kurz proběhl.
Forma zkoušky: ústní
Požadavky ke zkoušce: Prostudovat povinnou studijní literaturu. Zkouška se skládá společne se zkouškou z obsahu kurzu Úvod do pragmatiky.
Cíl kurzu:
Získat syntetizující pohled na jazyk obecně a jeho zákonitosti; fakticky i didakticky zvládnout obecně jazykovědné učivo vyučované na gymnáziích.
Obsah kurzu:
1) Jazyk - intenze pojmu jazyk: jazyk vs. neverbální komunikace; jazyk vs. komunikační systémy zvířat; extenze pojmu jazyk: jazyk mateřský, národní, úřední, vyučovací; jazyky přirozené a jazyky umělé; typologická klasifikace jazyků.
2) Fylogeneze jazyka - teorie vzniku jazyka; jazykový vývoj: jazykové změny a vývoj divergentní; míšení jazyků a vývoj konvergentní; smíšené jazyky; genealogická klasifikace jazyků.
3) Formy jazykové komunikace - komunikace mluvená: specifika; fonetika artikulační, akustická a auditivní; komunikace psaná: specifika; vznik a vývoj písma; typy písma; komunikace elektronická: specifika; znakové jazyky neslyšících: specifika.
4) Jazyk jako systém - stratifikační popis jazyka: rovina fonologická, morfologická, lexikální, syntaktická a textová.
5) Jazyk jako komunikační prostředek - jazykový znak: pojetí F. de Saussura, Ch. Pierce, Ogdena a Richardse, W. Morrise; znaky a figury; sémiotická triáda: sémantika - roviny významu jednoduchého jazykového znaku podle G. Leeche, metody popisu významu slov, význam složitých jazykových znaků; pragmatika - význam a smysl, proces interpretace, komunikační situace a řečový akt, principy řečové komunikace; gramatika (syntaktika) - paradigmatické a syntagmatické vztahy, gramatické kategorie.
6) Jazykověda - období předhistorické a historické předvědecké: starověk, středověk, humanismus, racionalismus a osvícenství; období historické vědecké: lingvistická paradigmata |