Poslední úprava: ZENISEK/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2016)
Tento kurz se zabývá analýzou (1) různých filmových adaptací význačných děl anglofonní literatury a v menší míře i (2)
scenáristicky silným současným filmům, které z literární předlohy přímo nevycházejí. Zvláštní pozornost je věnována
porovnávání mimetických a nemimetických způsobů uměleckého vyjádření, obrazu coby zástupnému elementu slova a
použití modernistických vyprávěcích prostředků ve filmové řeči. Z moderních autorů bude pojednán např. David Guterson,
Tom Stoppard, John Updike, J.M. Coetzee, Alan Duff, Michael Cunningham, Dan Rosen, Tom Wolfe and Irvine Welsh.
Podmínkou k udělení zápočtu je práce v semináři a závěrečná studentská performance ve skupinách o 2-4 studentech.
V případě neúčasti na této závěrečné performanci musí student napsat středně dlouhý esej (800 slov) na některé z předem
známých témat týkajících se probíraných filmových adaptací.
Poslední úprava: ZENISEK/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2016)
This course aims to review (1) various film adaptations of major works of literature in English and, to a lesser degree, (2)
some decidedly authorial-based works which are not necessarily based on anything other than an original script. Special
attention is given to the contrast between mimetic and non-mimetic forms of artistic expression, the juxtaposition of verbal
and pictorial elements and the deployment of Modernist narrative techniques in film. The course will span very diverse
authors, such as David Guterson, Tom Stoppard, John Updike, J.M. Coetzee, Alan Duff, Michael Cunningham, Dan Rosen,
Tom Wolfe, Harper Lee, Alice Walker and Irvine Welsh.
Literatura
Poslední úprava: ZENISEK/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2016)
Cartmel, D., Wheelhan, I. (Eds.) Adaptations From Text to Screen, Screen to Text. London: Routledge, 1999. (excerpts) CUNNINGHAM, M. The Hours. London: Picador, 1998, 2002. (excerpts) DUFF, A. Once Were Warriors, New York: Knopf, 1990, 1995. (excerpts) Elliott, K. Rethinking the Novel/Film Debate. Cambridge: CUP, 2003. (excerpts) GUTERSON, D. Snow Falling on Cedars. New York: Knopf, 1994, 1995. (excerpts) LEE, H. To Kill a Mockingbird. London: HarperCollins, 1960, 2002. Stam, R. Literature through Film Realism, Magic and the Art of Adaptation. Oxford: Blackwell, 2005. (excerpts) STOPPARD, T. Rosencrantz and Guildenstern Are Dead. New York: Grove/Atlantic, 1966, 1994. WALKER, A. The Color Purple. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 1982, 2003. (excerpts) WOLFE, T. The Bonfire of the Vanities. London: Picador, 1987, 2003. (excerpts)