PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Rodina ve vztahu k dítěti do 3 let - OK0515138
Anglický název: The Family in Relationship to Child before Age of 3
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 7 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Korekvizity : OK0518139
Je korekvizitou pro: OK0518139
Je prerekvizitou pro: OK0515235
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2013)
Cílem přednášek je osvojeni si základních pojmů i kategorií a zorientování se v odborné literatuře dané problematiky jako nutného předpokladu pro profesionální spolupráci s rodinou. Obsahem přednášek je seznámení s vnitřní strukturou, významem, funkcemi a vývojovým cyklem rodiny. Důraz je kladen na získání přehledu organizací, legislativy pro potřeby poradenství pro rodiče. Prostor bude věnován i aktuálním problémům rodin s dětmi do 3. let.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2011)

Cílem přednášek je osvojeni si základních pojmů i kategorií a zorientování se v odborné literatuře dané problematiky jako nutného předpokladu pro profesionální spolupráci s rodinou

Literatura
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2014)

Povinná literatura

Hašková, H., Saxonberg, S. Mudrák, J. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: SLON 2013. ISBN 978-80-7419-114-5.

PILAŘOVÁ,P, HRADILKOVÁ, T. Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha, Futurum 1999.
BRIERLEY,J, 7 prvních let života rozhoduje. Praha, Portál 1994, ISBN 80-7178-109-6.
MATĚJČEK,Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha, Grada 2005,
ISBN 80-247-0870-1.

Doporučená literatura (především pro studenty, kteří neabsolvovali bakalářské studium Učitelství pro mateřské školy na PedF UK v Praze)

Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, SLON 1997.

Možný,I.: Sociologie rodiny. Praha, SLON 1999.

Možný, I.: Moderní rodina (mýty a skutečnosti). Brno, Blok 1990.

Možný, I.: Česká společnost. Nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha, Portál 2002.

Maříková, H.: Proměny současné české rodiny. Praha, SLON 2000.

Singly, F.: Sociologie současné rodiny. Praha, Portál 1999.

Matějček,Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992.

Matějček, Z.: Rodina vlastní, nevlastní a náhradní. Praha, Avicenum 1988.

Matějček, Z. ? Langmeier, J.: Počátky našeho duševního života. Praha, Panorama 1985.

Sullerotová, E.: Krize rodiny. Praha, Karolinum 1998.

Metody výuky -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2014)

Přednáška, seminář (dle možností exkurze v zařízení denní péče pro děti mladší tří let)

Samostudium, práce v Moodlu

Sylabus
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2014)

1. Současná rodina

- význam, funkce rodiny vzhledem k dítěti raného věku,

- vnitřní struktura rodiny, význam a funkce rodiny vzhledem k dítěti raného věku

- kategorizace rodin, socioekonomický status rodiny,  

- vývojový cyklus rodiny, poradenství pro rodiny

- výchovné styly v rodině

-  aktuální problémy rodin, vliv struktury rodiny na socializaci dítěte

- dvoukariérové manželství.

 

2. Podpora rodin s dětmi raného věku

- současné trendy, přednosti a úskalí

-opatření na podporu roin s dětmi raného věku

- rodinná politika EU, Barcelonské cíle

- sladění rodinného a pracovního života rodin s malými dětmi (finanční a legislativní podpora)

- formy rané intervence

- přehled současné nabídky péče v zařízeních pro děti mladší tří let financovaných z veřejných i soukromých zdrojů (firemní mateřské školy, herní skupiny, jesle, mateřská centra, dětská centra atd.)

-legislativní zajištění institucionální péče o děti v raném věku

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2013)

Aktivní účast na přednáškách.

Zpracování seminární práce na zvolené téma.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK