Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Pedagogické aspekty výtvarně estetických interakcí; předmět výtvarné výchovy na pre-primárním primárním stupni
vzdělávání. Plánování ve výtvarné výchově(vyučovací jednotky, metodické řady, projekty).
Hodnocení ve výtvarné výchově.
Základní informace o výtvarné výchově dětí s handicapy. Výtvarný projev dítěte jako východisko pro pedagogickou
diagnostiku, otázky jeho interpretace.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Pedagogical aspects of aestetic interactions.Aims, contents and tools of art education in primary school. Conceptual models
of art education as an influence of planning (teaching unit, thematic units, projects).
Evalution and asseessment in art education.
Introduction in art education for children with special needs : Children´s art as a starting point of pedagogical diagnostics,
problematics of its interpretation.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Vytvořit předpoklady pro odpovědné a kompetentní a teoreticky reflektované rozhodování učitele v situacích školní výtvarné výchovy - motivující přípravu, vedení a hodnocení výtvarných činností. Vytvořit poučený náhled na kvalitu výtvarně výchovného procesu a jeho výsledků. Položit základy k porozumění dětskému výtvarnému projevu jako východisku pro pedagogickou diagnostiku a pedagogické rozhodování v situacích výtvarné výchovy.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s. ISBN nemá (Připravováno přepracované vydání v r.2006) HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1995 . 57 s. ISBN nemá (Připravováno přepracované vydání v r.2006) HAZUKOVÁ,H. - DVOŘÁKOVÁ,M Situace ve výtvarné výchově.1.vyd.Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X. HAZUKOVÁ,H.- DVOŘÁKOVÁ,M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy
(příkladový materiál). 1. vyd.Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. 59 s. ISBN 80 -7083-660-1. ŠUPŠÁKOVÁ,B. Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. 1.vyd. Bratislava: GRADIENT, 1999. 124 s. ISBN 80-967231-4-6. ŠUPŠÁKOVÁ,B. (ed.) Vizuálna kultúra a umenie v škole. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2004. 214 s. ISBN 80-968441-1-3.
Odborná literatura II: (seznam odborné literatury, z níž vyučující čerpá při přípravě a výuce daného předmětu a ve které je obsažen základ předmětu. U každé položky uvést: autora, název, rok vydání, vydavatele, pořadí, rozsah, ISBN)
CASEOVÁ,C.;DALLEYOVÁ,T.(eds.) Arteterapie s dětmi. 1.čes.vyd.Praha: Portál, 1995. 175 s. ISBN 80-7178-065-0. SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) . 1.vyd.Praha : Portál 1999. 192 s. ISBN 80-7178-262-9. SLAVÍK,J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 1997. 199 s. ISBN 80-7184-437-3. SLAVÍKOVÁ.V.;SLAVÍK,J.;HAZUKOVÁ,H. Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2000.179 s.ISBN 80-7290-016-1. ZICHA,Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy. 1.vyd. Praha : Univerzita Karlova,1981. 45 s. ISBN není.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Formy kontroly předmětu: zkouška; podle instrukcí zadaných v úvodu semestru
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Obsah - klíčová slova : Zodpovědnost, rozhodování , informace, operacionalizace, interpretace, plán, realizace, reflexe. Obsah - klíčová slova: Zvláštnosti hodnocení ve výtvarně estetické interakci, výtvarný proces, artefakt a jeho funkce (výrazovost, komunikativnost, formativnost). Náhled, kritérium, formy a funkce hodnocení. Pedagogická diagnóza, vývojové a projektivní hledisko, interpretace.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Zkouška. Bližší podmínky jsou specifikovány v úvodní hodině semestru.