PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV I+II pro specializaci VV - OB7321236
Anglický název: Art Education Didactics I,II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 39 [hodiny]
Počet míst: 6 / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Vyučující: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)
Anotace : I.Dětský výtvarný projev jako specifický fenomén ontogeneze: vývoj, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace. II. Specifika vnímání uměleckého díla v předškolním vzdělávání. Činnosti ve výtvarné výchově.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)

* Cíl předmětu

I. Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev (proces i produkt ) spontánní i pedagogicky ovlivňovaný.

II. Seznámit s metodami aktivního vnímání a interpretace  výtvarných uměleckých děl v předškolním vzdělávání  v souladu se zvláštnostmi  vzniku  estetické interakce a jejími prostředky. Vytvářet funkční  slovník učitelky MŠ pro uchopení vnímaných výtvarných jevů.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)

I. Profesionální kompetence, rozhodování,  dispozice, vývoj, očekávané a zvláštní jevy, individualita, sebevyjádření , spontaneita, pedagogické vedení,, informace, interpretace.

II. Estetická interakce, výtvarné vnímání, umělecké dílo, vizuální komunikace, prostředky, informace, interpretace.

 
Literatura -
Poslední úprava: NOVOM8AP (04.09.2014)

BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3

Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7

HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.

HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN 1986.

Kulka, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000. ISBN 80-7215-128-2

KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4.

ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.

ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.

BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3

Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7

VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4

http://www.crea-edu.cz/

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2009)

SEMINÁŘ

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (11.10.2018)

Formy kontroly předmětu: zápočet

I. Vypracovat analýzu a hodnotící reflexi kresby dítěte předškolního věku. reflexi kresby dítěte předškolního věku. Použít osvojenou odbornou terminologii .

II.  Zpracovat didaktické východisko i otázky pro rozhovor s dětmi o výtvarném uměleckém díle a jejich případnou následnou výtvarnou tvorbu.

 
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)

I.Dětský výtvarný projev jako specifický fenomén ontogeneze: Stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Proměny názorů na dětský výtvarný projev a jeho současná psychodidaktická pojetí.

II.Dimenze estetických interakcí, jejich zvláštnosti a prostředky. Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína na primárním stupni vzdělávání. Předpoklady a fáze výtvarného vnímání a výtvarné tvorby. Umělecké dílo jako znakový systém a objekt vnímání ve vzdělávacích kontextech.

 
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)

zápočet; podmínky budou dány v úvodu kurzu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK