|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)
* Cíl předmětu I. Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev (proces i produkt ) spontánní i pedagogicky ovlivňovaný. II. Seznámit s metodami aktivního vnímání a interpretace výtvarných uměleckých děl v předškolním vzdělávání v souladu se zvláštnostmi vzniku estetické interakce a jejími prostředky. Vytvářet funkční slovník učitelky MŠ pro uchopení vnímaných výtvarných jevů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)
I. Profesionální kompetence, rozhodování, dispozice, vývoj, očekávané a zvláštní jevy, individualita, sebevyjádření , spontaneita, pedagogické vedení,, informace, interpretace. II. Estetická interakce, výtvarné vnímání, umělecké dílo, vizuální komunikace, prostředky, informace, interpretace. |
|
||
Poslední úprava: NOVOM8AP (04.09.2014)
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3 Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7 HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7. HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN 1986. Kulka, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000. ISBN 80-7215-128-2 KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4. ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7. ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5. BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3 Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7 VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4 http://www.crea-edu.cz/ |
|
||
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2009)
SEMINÁŘ |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (11.10.2018)
Formy kontroly předmětu: zápočet I. Vypracovat analýzu a hodnotící reflexi kresby dítěte předškolního věku. reflexi kresby dítěte předškolního věku. Použít osvojenou odbornou terminologii . II. Zpracovat didaktické východisko i otázky pro rozhovor s dětmi o výtvarném uměleckém díle a jejich případnou následnou výtvarnou tvorbu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)
I.Dětský výtvarný projev jako specifický fenomén ontogeneze: Stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Proměny názorů na dětský výtvarný projev a jeho současná psychodidaktická pojetí. II.Dimenze estetických interakcí, jejich zvláštnosti a prostředky. Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína na primárním stupni vzdělávání. Předpoklady a fáze výtvarného vnímání a výtvarné tvorby. Umělecké dílo jako znakový systém a objekt vnímání ve vzdělávacích kontextech. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
zápočet; podmínky budou dány v úvodu kurzu |