PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Seminář k pedag. praxi II - OB7215312
Anglický název: Seminar to the practice II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 30 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OB7215110, OB7215113, OB7215207, OB7215208
Je prerekvizitou pro: OKB7315313, OB7215313
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.10.2010)
Cílem semináře je aplikovat teoretické poznatky o alternativních směrech předškolního vzdělávání do pedagogické praxe. Na základě shrnutí dosavadních teoretických poznatků odborně diskutovat o alternativních a inovativních programech předškolního vzdělávání. Náplní semináře jsou odborné diskuze, ananlýzy školní dokumentace, pedagogických situací, řešení pedagogických situací, příprava na přímou práci s dětmi, hledání inspirací k další pedagogické práci, studentské reflexe, sebereflexe. atd.
Literatura
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.10.2010)

Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996.

Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003.

Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996

Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000.

Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993.

Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998.

Praha, Karolinum 1995.

Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996.

Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994.

Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992.

Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995.

Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991.

Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995.

Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33.

Metody výuky -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)

Forma výuky - seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.10.2010)

Požadavky ke kontrole studia

Požadavky k zápočtu:

Aktivní účast na semináři, prezentace zvoleného alternativního či inovativního směru a přípravy na vzdělávací činnost ve vybrané mateřské škole vycházející ze školního programu (na základě domluvy s ředitelstvím MŠ - příprava mikrovýstupu, celého dne nebo projektu) s následnou reflexí a důrazem na sebereflexi.

Sylabus
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.10.2010)

diskuze o alternativních a inovativních mateřských školách (hledání vztahu teorie a pedagogické praxe)

restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení

reflexe hospitačních praxí

sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch)

konkrétní individuální a skupinové úkoly (např. navrhnout schéma rozhovoru s rodiči, proč se rozhodli umístit jejich dítě do této alternativní mateřské školy, prostudovat alternatviní či inovativní školní program a vypracovat přípravu na mikrovýstup nebo projekt, vytvořit si pozorovací a hodnotící arch pro praxi v alternativní mateřské škole atd.)

aplikace teoretických znalostí (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK