PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Rozvíjení čtenářské pregramotnosti - OB7215304
Anglický název: The Didactic Development of Computer Literacy
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 33 / 33 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.10.2018)

Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím rozvoje čtenářské gramotnosti v mateřské škole i na počátku školní docházky a rozvíjet jejich profesní kompetence v oblasti plánování, realizování a hodnocení aktivit zaměření na rozvoj budoucích čtenářů, s důrazem na rozvoj porozumění a přípravou na psaní. Součaástí předmětu bude i seznámení s metodami výuky čtení a psaní na ZŠ. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Marie Rychlíková, Ph.D. (31.10.2013)

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 1998.

WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 2003.

BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, a.s., 2007.

PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E. ; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2008.

MERTIN, V. GILLERNOVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, s.r.o., 2003, s.230. ISBN 80-7178-799-X.

KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, spol. s r.o., 2008. s.158. ISBN 978-80-7367-359-8.

PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.10.2018)

Přednáška, diskuze, práce s texty, skupinová práce, videoukázky z praxe.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.10.2018)

Studentům bude udělen klasifikovaný zápočet na základě odevzdání seminární práce a splnění zápotočtového testu.

Termíny pro zápočtový test budou vyhlášeny v lednu 2019.

Obsah testu:

Současné pojetí čtenářské pregramotnosti.

Metody rozvoje porozumění.

Příprava na čtení a psaní.

Orientace v dětské literatuře.

Dieferenciace vzdělávací nabídkyv oblasti čtenářské pregramotnosti s ohledem na věk a vývoj dítěte. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK