Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (28.04.2011)
Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním. Stěžejním úkolem průběžné pedagogické praxe je promyšlená příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce (mikrovýstupy) a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Náplní praxe je strukturované pozorování pedagogických situací, plánování vzdělávacího procesu v mateřské škole, jeho realizace a následná reflexe.
Literatura
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (14.03.2012)
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
Čábalová, D. Pedagogika. Praha : Grada, 2011. IS%BN 978-80-247-2993-0.
Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha : VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8.
Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.
Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
Praktickýprůvodce třídním vaazdělávacím programem mateřské školy. Praha : VÚP, 2004. ISBN 80-239-5940-9.
Metody výuky -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
praxe
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
practice
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (28.04.2011)
Požadavky k zápočtu:
1. Potvrzený docházkový list (min. 80% docházka, nepřítomnost pouze z vážných důvodů nutno dokladovat, v případě dlouhodobé nepřítomnosti nutno nahradit v době souvislé praxe a na základě domluvy s vedoucí praxe a fakultní učitelkou)
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (28.04.2011)
Hospitační činnosti (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou)
Asistenční činnosti (na základě předchozí domluvy)
Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole.
Studenti si ve dvojicích zařídí vzájemně videozáznam vlastní pedagogické práce s dětmi předškolního věku (po předchozí dohodě s fakultní učitelkou)
Mikrovýstupy (vystřídat různorodé činnosti opět na základě předchozí domluvy, respektování ŠVP, individuálních zvláštností školy i jednotlivých dětí)
Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe realizované s obecnými či oborovými didaktiky, reflexe studentů - ve dvojicích)
Sebereflexe
Porovnání reflexí a sebereflexe
Posuzování silných a slabých stránek studenta a rozvoj učitelských kompetencí
Strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací
Plnění dílčích úkolů
Seznámení se ŠVP, TVP, IVP, školním řádem, pedagogickou dokumentací, evidenčními lístky dětí, vnitřními předpisy atd.