PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Teorie předškolní výchovy I - OB7215107
Anglický název: Theory of Preschool Education I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008 do 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 24 / 24 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.
Je prerekvizitou pro: OB7215210, OKB7315210, OKB7315202, OB7215202
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: OPRAVILO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2012)
Rozbor stěžejních otázek a problémů současného předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy s přihlédnutím k jeho vývojovým proměnám. Komparace řešení u nás a ve světě. Obsah předškolního vzdělávání a jeho didaktická transformace. Vzdělávací programy a kurikula. Individualizace vzdělávání z hlediska naplňování cílů osobnostního rozvoje.
Cíl předmětu
Poslední úprava: OPRAVILO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2012)

 

Cíl kurzu : na základě rozboru a reflexe aktuálních otázek teorie a praxe předškolní výchovy a vzdělávání seznámit se specifikou předškolní pedagogiky

Literatura
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2016)

 

Studijní literatura

Bruceová,T. Předškolní výchova, Portál 1996

Helus,Z. Dítě v osobnostním pojetí, Portál 2004

Kolláriková,Z.,Pupala,B.,Předškolní a primární pedagogika,Portál 2003

OpravilovámE,,Grbhartová,V.,Rok v mateřské škole.Portál 2011

Opravilová,E., Kropáčková,J.,Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky,UK Praha, Ped.fak 2007

Opravilová,E., Uhlířová,J., Předškolní výchova v zrcadle pramenů, UK Ped.fak.2010

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. VÚP 2004.

Metody výuky
Poslední úprava: OPRAVILO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2012)

 

přednáška, samostatné studium, zpracování písemného elaborátu

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: OPRAVILO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2012)

 

Podmínky pro udělení zápočtu

1.seminární práce

2.záznam o pozorování edukačního prostředí,

3.aktivní komunikace a kooperace

 

Náměty na seminární práce

Dítě v proměnách času (reflexe na základě literatury)

Hnutí za novou výchovu (reflexe původních pramenů)

Postavení dítěte v současném světě (úvaha)

Předškolní výchova v zahraničí (využití vlastní zkušenosti)

Předškolní dítě v ohrožení (případová studie na základě vlastního pozorování)

Děti a umění (úvaha nad RVP PV)

Obraz předškolního dítěte ve výtvarném umění (literatuře) (rozbor)

Sylabus
Poslední úprava: OPRAVILO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2012)

 

Témata

Proměny obrazu dětství

Předškolní výchova jako problém sociální a vzdělávací politiky

Dítě v současném světě

Geneze cílů (od předškolní výchovy k předškolnímu vzdělání)

Tradiční a nové modely předškolní výchovy (Reggio pedagigika, Situationseinsatz)

Strategie vzdělávacích programů a kurikulum.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK