PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Filozofický kurz B II - - OB2312014
Anglický název: Philosophy of Science
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 49 / 49 (90)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Aleš Prázný, Ph.D.
doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Věra Jirásková, Ph.D.
MgA. Jana Kuklová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Občanská výchova
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: HAUSER/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2012)
Význam vědy, techniky a technologie v současné společnosti. Vztah mýtu, filosofie a vědy. Vývoj evropské vědy od antiky po současnost. Novopozitivismus a empirická verifikace. Kritický racionalismus K.R. Poppera. Historická koncepce T.S. Kuhna (vědecké paradigma). Vědecký výzkumný program I. Lakatose. Metodologický anarchismus P.K. Feyerabenda. Sociologický obrat ve filosofii vědy. Kognitivismus a interdisciplinární přístup. Vývoj vědecké racionality a pojem pravdy v současné vědě. Vztah přírodních a sociálních věd a humanistiky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (01.02.2018)

Cílem kursu je naučit studenty interpretovat soudobé filosofické texty a porozumět příslušným pojmům v jejich souvislostech a aktuálním významu.

Literatura
Poslední úprava: HAUSER/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2012)

Povinná:

Kratochvíl, Z.: Mýtus, filosofie věda. Praha 1996.

Fajkus, B.: Současná filosofie a metodologie vědy. Praha 1997.

Doporučená:

Popper, K.R.: Logika vědeckého objevu. Praha 2000.

Kuhn, T.T. Struktura vědeckých revolucí. Praha

Feyerabend, P.K.: Tři dialogy o vědění. Praha 1999.

Král, M.: Kam směřuje civilizace. Praha 1998.

Tondl, L.: Věda, technika a společnost. Praha 1994.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (01.02.2018)

V semináři budou čteny filozofické texty v českém jazyce. Budou vykládány interpretativně filozofickou, hermeneutickou a sémanticko-lingvistickou metodou.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (01.02.2018)

Aktivní účast na semináři, znalost probrané látky.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (02.02.2018)

V kursu se budeme zabývat jednak interpretací daného textu, ale zároveň výkladem příslušných pojmů v širších historicko-filosofických souvislostech. Zaměříme se především na pojmy s aktuální relevancí. Naší otázkou bude, jak na základě klasických filosofických pojmů, jako je aristotelská "zdatnost" nebo Kantova "autonomie", reinterpretovat rámec dnešních diskusí o tomto pojmu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK