PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Psycholingvistika - OB2303220
Anglický název: Psycholinguistics
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Prerekvizity : OB2303009
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.01.2013)
Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata; mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika; řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce a percepce textů a jeho modelování; jazyk a kognice, mapování, metafora jako projev ekonomie myšlení; akvizice mateřštiny, učení se cizímu jazyku, bilingvismus.
Literatura
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.05.2013)

ALTMANN, Gerry T. M. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha : Triada, 2005.

BORDAGOVÁ, D. Derivace, flexe a jejich reprezentace v mentálním lexikonu. SaS, 63, 2002, 213-217.

BORDAGOVÁ, D. Gramatický rod a řečová produkce v mateřském jazyce. Čs. psychologie, 47, 2003, 105-121.

CONWAY, M. Cognitive model of memory. Hove : Psychological Press, 1997.

DANĚK, J. Jazykový instinkt Stevena Pinkera. Čs. Psychologie, 46, 6, 563-566.

CHOMSKY, N. Jazyk a myšlení. In Perspektivy moci. Praha : Karolinum, 1998.

CHRZ, V. Kognitivní funkce metafor v politice. Čs. psychologie, 44, 2000, č.1, 11-25.

KARLÍK, P.; NEKULA, M.; PLESKALOVÁ, J. (eds.) Encyklopedický slovník češtiny. Praha : NLN, 2002, hesla aktivace; čtení; inference; kognitivní báze; kognitivní lingvistika; mentální slovník; modelování řečové komunikace; porozumění řeči; poruchy řeči; produkce řeči; psaní; psycholingvistika.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.

LEHEČKOVÁ, H. Afázie jako zdroj poznatků o fungování jazyka. SaS, 70, 2009, 24-35.

LURIA, A. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha : Academia, 1976.

MACHOVÁ, S. Recenze na knihu: Zalevskaja A., A.: Vvedenije v psicholingvistiku. Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet, Moskva, 1999, 382 s. Čs. psychologie 45, 2001, 285-287.

NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha : H a H, 1992.

PINKER, S. Slova a pravidla. Praha : Academia, 2008, 342-378.

PINKER, S. The language instinct: The new science of language and mind. London : Penguin Books, 1994.

PLICHTOVÁ, J. Renesancia záujmu o jazyk: Diskurzívna psychológia a analýzy diskurzu. Čs. Psychologie, 44, 2000, 289-307.

SEDLÁKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha : Grada, 2004.

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000.

ZALEVSKAJA, A. Vvedenije v psicholingvistiku. Moskva : Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet, 1999.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.12.2011)

 

Požadavky k zápočtu:

 

1) Prostudovat odbornou literaturu dle zadání vyučujícího a aktivně se na seminářích podílet na diskusi, která se bude týkat její interpretace.

 

2) Na posledním semináři úspěšně napsat test, v němž bude třeba při výkladu rozmanitých jevů aplikovat poznatky získané studiem zadané literatury a prací na seminářích.

 

 

 

 

Zápočet lze zapsat pouze do SIS a indexu zároveň. Zápočty se zapisují jen do konce zkouškového období semestru, ve kterém kurz proběhl.  

 

 

 

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.12.2011)

 

Požadavky k zápočtu:

 

1) Prostudovat odbornou literaturu dle zadání vyučujícího a aktivně se na seminářích podílet na diskusi, která se bude týkat její interpretace.

 

2) Na posledním semináři úspěšně napsat test, v němž bude třeba při výkladu rozmanitých jevů aplikovat poznatky získané studiem zadané literatury a prací na seminářích.

 

Cíl kurzu:

 

Hlouběji proniknout do mentálních struktur lidského jedince, fakticky i didakticky zvládnout téma "jazyk a myšlení".

 

 

 

 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK