PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Biologie jednobuněčných a příbuzných organismů - OB2302010
Anglický název: Biology of unicellular organisms
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 84 / 74 (84)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Miroslav Papáček, CSc.
RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Biologie > Biologie, Antropologie, Buněčná fyziologie a biochemie, Vývojová biologie, Didaktika biologie, Ekologie, Entomologie, Ekologie a přírodní prostředí, Ekologie a etologie, Předměty širšího základu, Předměty obecného základu, Geobotanika, Genetika, Lidská a živočišná fyziologie, Hydrobiologie, Imunologie, Mikrobiologie, Molekulární biologie, Neurobiologie, Botanika nižších rostlin, Zoologie bezobratlých, Anatomie a fyziologie rostlin, Parazitologie, Molekulární biologie rostlin, Teoretická biologie, Zoologie obratlovců, Virologie, Botanika vyšších rostlin
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (29.11.2010)
Cílem přednášky je orientovat studenty v základech biologie a klasifikace vybraných jednobuněčných organizmů ve vztahu k příbuzenským skupinám mnohobuněčných a se zřetelem přípravy studentů k výuce biologie na ZŠ a SŠ. Obsahem přednášky je zejména: stručné seznámení s historií protozoologického, resp. protistologického výzkumu, specifika stavby a biologie buněk jednobuněčných vzhledem k jejich diverzitě, aktuální klasifikace říší organizmů a postavení modelových zástupců jednobuněčných v rámci těchto říší. V případě modelových organizmů se přednáška zabývá základy jejich morfologie, fyziologie, reprodukční biologie, ekologie a významem z hlediska člověka. Důraz je kladen na heterotrofní protista. Cílem a náplní laboratorních cvičení pak je ukázat studentům vybrané zástupce prvoků v jejich přirozeném životním prostředí, některé morfologické znaky pozorovatelné pod mikroskopem a některé reakce. Důraz je kladen na možnosti demonstrace a způsoby získávání materiálu pro potřeby školní praxe. Studenti si osvojují techniku mikroskopování a přípravy různých typů preparátů, jednoduché typy vitálního i postvitálního barvení, naučí se pozorovat a pozorované správně zaznamenat.
Literatura
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (29.11.2010)

Buchar J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha

Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha

Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha

Papáček M. a kol., 1994 a další vyd.: Zoologie. Scientia, Praha.

Rosypal S. a kol., 2003: Nový přehled biologie. Scientia, Praha.

Volf P., Horák P. a kol, 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.

Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace z přednášek a praktických cvičení v prostředí Moodle

https://moodle.pedf.cuni.cz/login/index.php

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)

Předmět je zakončen písemnou zkouškou (délka trvání: 90 minut).

Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta).

Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Maximální bodový zisk z testu je 20 bodů. Není vyžadována prezence na přednášce.

Bodové rozmezí klasifikace je nastaveno následovně:

 

- 20-17 bodů = výborně

- 16,5-13 bodů = velmi dobře

- 12,5-10 bodů = dobře

- méně než 10 bodů = nedostatečně

 

Zkoušení bude probíhat v červnu, po dohodě mohou být vyhlášeny termíny také v červenci a srpnu (nejvýše dva každý měsíc). Přesné termíny písemné zkoušky stanovuje přednášející.

Sylabus
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (29.11.2010)

Sylabus praktických cvičení

I. Úvod - seznámení s programem cvičení, literatura, základy práce s optikou, podmínky zápočtu, jak získat "prvoky" na praktická cvičení

Excavata I:

  • Euglenozoa > Euglenoidea (krásnoočka) > Euglena gracilis (krásnoočko štíhlé) - nativní preparát z čisté kultury (mixotrofní druh)
  • Parabasala > Trichomonadida (bičenky) > Tritrichomonas foetus (bičenka dobytčí) - nativní preparát

II. Excavata II:

  • Parabasala > Hypermastigida (brvitky) - roztlak obsahu střeva všekaza = termita rodu Reticulitermes se symbiotickými brvitkami - Trichonympha, Spirotrichonympha
  • Fornicata > Metamonada > Giardia intestinalis (lamblie střevní) - obarvený roztěr

Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci), Rhizaria I.

  • Lobosea (lalokonozí) > Gymnoamoebia > Amoeba proteus (měňavka velká), Entamoeba invadens (měňavka) - nativní preparáty z čistých kultur

III. Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci)

  • Lobosea (lalokonozí) > Testaceolobosia (krytenky) - nativní preparát z "divokého" vzorku - např. Arcella (štítovka), Nebella (zdobenka), Difflugia (rozlitka), Centropyxis

Rhizaria I.

  • Rhizaria > Cercozoa (dříve Filosea) > Testaceofilosea
  • Foraminifera (dírkonošci) - různí zástupci v trvalém preparátu, výroba vlastního trvalého preparátu (schránky z mořského písku)
  • Radiolaria (mřížovci) - různí zástupci, trvalý preparát

IV. Rhizaria II

  • Foraminifera (dírkonošci) - dokončení vlastního trvalého preparátu

Chromalveolata I

  • Ciliophora (nálevníci) - Paramecium caudatum (trepka velká) - příprava čisté zrnkové kultury
  • Apicomplexa (=Sporozoa, výtrusovci) > Gregarinea (hromadinky) - Gregarina spp. (hromadinka) - roztlak obsahu střeva larev potemníka moučného (Tenebrio molitor) - trofozoiti, Monocystis sp. - roztěrový preparát ze semenných váčků žížaly - sporocysty, trofozoiti

V. Chromalveolata II

  • Ciliophora (nálevníci) - Paramecium caudatum (trepka velká), nativní preparát z čisté kultury, vitální barvení potravních vakuol, postvitální barvení makronukleu, galvanotaxe, chemotaxe

VI. divoké vzorky a nálevy - především různí zástupci nálevníků, slunivky, trubénky:

  • Ciliophora (nálevníci) > Peritricha (kruhobrví) > Vorticella (vířenka), Cothurnia (pavázovka)
  • Ciliophora (nálevníci) > Heterotricha (různobrví) > Stentor (mrskavka)
  • Ciliophora (nálevníci) > Hypotricha (spodobrví) > např. Euplotes (lezounek), Stylonychia (slávinka)
  • Choanoflagellata (trubénky) - gen. sp.
  • Heliozoa (slunivky) - např. Actinophrys sp.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (27.01.2019)

 

Pro úspěšné získání klasifikovaného zápočtu z biologie jednobuněčných a příbuzných organismů musí student splnit následující požadavky:

 

- mít dostatečnou prezenci na praktických cvičeních (povolena jedna absence z pěti cvičení)

- odevzdat písemné protokoly ze všech cvičení, na kterých byl přítomen

 

Pokud student splňuje tyto požadavky, bude připuštěn k písemné zkoušce, trvající 90 minut, doplněné poznávačkou. Při poznávačce mu bude promítnuto pět obrázků (fotografií nebo nákresů) jednobuněčných organismů, se kterými se setkal na praktických cvičeních. Požadováno je jméno a systematické zařazení organismu doplněné o dvě důležité informace o něm (z oblastí morfologie, biologie, ekologie; pokud se jedná o původce onemocnění či závažného parazita, tak také název a příznaky choroby/patologického stavu, který způsobuje, způsob léčení či prevence nakažení atd.).

Písemný test obsahuje 15-20 otázek. Některé z nich jsou testového charakteru, většina je otevřená. Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, odpovědi jsou hodnoceny jedním bodem.

Organismy jsou v zadání testu označeny jak českým, tak latinským pojmenováním. V poznávačce (a rovněž při písemné zkoušce) stačí organismy pojmenovávat česky. Výjimku tvoří vyšší systematické kategorie (především supergoups), které nemají české ekvivalenty.

 

Celková známka bude udělena na základě součtu bodového zisku za odevzdané protokoly, poznávačku a bodového ohodnocení písemného testu. Maximální počet získaných bodů za odevzdané protokoly je pět bodů, za poznávačku rovněž pět bodů, za písemný test 20 bodů. Celkem tedy lze získat 30 bodů. Celkové hodnocení je nastaveno takto:

 

- výborně: 30-26 bodů

- velmi dobře: 25,5-22 bodů

- dobře: 21,5-18 bodů

- nedostatečně: méně než 18 bodů

 

Přesné termíny písemné zkoušky určuje přednášející. Zkoušení se bude konat v průběhu června a září; po jednom termínu bude (podle potřeby) vyhlášeno i v červenci a srpnu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK