PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie I - O06313009
Anglický název: Developmental Psychology I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok1
Staré označení: VÝPS
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Vladimír Vavrda, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Základy psychologie
Záměnnost : OBPS13009
Je prerekvizitou pro: O06313010
Je záměnnost pro: OBPS13009
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Vývojová psychologie Výuka vývojové psychologie probíhá ve dvou semestrech. První semestr je věnován obecným základům psychologie jako jsou zdroje dat, formy výzkumů a dějinám vývojové psychologie, povaze psychického vývoje obecně (principům vývoje) a zejména deskriptivní vývojové psychologii. V jejím rámci je vývoj studován podle jednotlivých oblastí (např. vývoj motoriky, jazyka, vztahů apod.). V druhém semestru je dokončeno studium jednotlivých oblastí vývoje z deskriptivního hlediska. Tyto poznatky pak slouží jako základna pro explanativní přístup k vývojové psychologii. Cílem je zprostředkovat nejen znalost, ale i porozumění psychickému vývoji s důrazem na integrativní pojetí jednotlivých vývojových teorií.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (20.09.2005)
Literatura:

Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie, Grada, 1998

Fonagy. P., Gergely. G., Jurist, E.L., Target, M.: Affect regulation, mentalisation and the development of the self, Teh Other Press, 2002

Pedagogika, 51,4, 2001 (celé číslo)

Siegel, D.: The developing mind, The Guilford Press, 1999

Stern, D.: Interpersonal world of human infant, Basic Books, 1985

Vavrda,V.: Ontogeneze úzkosti a strachu In: Vymětal J. a kol.: Speciální psychoterapie (úzkost a strach), Praha, Psychoanalytické nakladatelství, 2000, s. 44-77

Vavrda,V.: Otázky soudobé psychoanalýzy, LN, 2005

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (20.09.2005)

Cíl kursu: Poskytnout pohled na podstatu psychického vývoje jedince jako důsledku interakce vrozeného potenciálu a vlivu prostředí s důrazem na význam interpersonálních vztahů pro strukturaci lidské psychiky. Zdůraznění významu subjektivity a jejího vývoje v životě člověka.

Obsah kursu:
  • stručný úvod do historie vývojové psychologie
  • teoretické směry ve vývojové psychologii, různá pojetí průběhu a determinace psychického vývoje, problematika vývojové úrovně
  • hlavní teoretické směry, vybrané vývojové teorie (M.Mahler, Piaget, Stern)
  • způsoby získávání dat, principy vývojové psychologie
  • psychologie paměti
  • soudobá teorie attachmentu
  • vývoj self a subjektivity
  • vývoj a význam mentalisace, reflektivní funkce
  • motorický vývoj, vývoj pohlavní identity a sexuality, vývoj řeči a jazyka
  • vývoj v jednotlivých obdobích života
  • specifické vývojové krize

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK