Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)
Cílem kurzu je příprava na závěrečný projekt spočívající v didaktické adaptaci literárního či publicistického nebo hudebního textu, popř. souboru textů. Dalšími cíli jsou: získání dovedností v práci s didaktizovanými texty; prohlubování schopností a dovedností umožňujících analýzu knižních literárních textů; prohlubování schopností a dovedností umožňujících koncepční analýzu rozsahem kratších textů, vhodných pro 1. stupeň ZŠ, a to z mnoha různých pohledů.
Obsah kurzu tvoří analýza literárních děl a literárních textů uplatnitelných v hodinách vyučování cizímu jazyku se zaměřením na literárně-vědné a literárně-didaktické aspekty; analýza dosud dokončených, v minulých letech obhájených, projektů spojená s dalšími náměty ze strany studentů; analýza aktuálních, tedy momentálně vznikajících projektů.
1. Algoritmus analýzy textu. Jazyková versus literární analýza. Textově stylistická analýza.
2. Principcy didaktických adaptací textů.
3. Využití proncipů recepčně a percepčně orientované estetiky při práci s textem.
4. Využití různých různých uměleckých výchov při práci s textem.
5. Využití médií.
6. Práce s textem v klasických vyučovacích jednotkách versus projekty.
7. Ukázky didaktických adaptací různých literárních žánrů, případně dalších textových forem se zřetelem na vybraný problémový okruh z fonetiky a fonologie, lexikologie a literárně-textové analýzy.
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)
The aim of the seminar is to gain skills for working with didactised texts, to deepen abilities and skills enabling analysis of
literary texts and conceptual analysis of shorter texts suitable for the lower grades of elementary school.
Literatura
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)
- .KAST, B. Jugendliteratur im kommunikativen Deutschunterrich. Berlin, München, Langenscheidt, 1985. ISBN 3468494335. - GANSEL, C. Moderne Kinder- ung Jugendliteratur; ein Praxisbuch für den Unterricht. Berlin; Cormelsen Scriptor, 1999. ISBN 3589211520. - SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen; Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2. - CHALOUPKA, O. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. Praha; ČSAV, Pedagogický ústav Jana Ámose Komenského, 1984. - BONFADELLI, H.; BUCHER, P. (Hrsg.) Lesen in der Mediengesellschaft; Stand und Perspektiven der Forschung. Zürich; Verlag Pestalozzianum, 2002. ISBN 3907526996. - SWANTJE, E. Lesen als Verstehen. Zum Verstehen der fremdsprachlichen Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien, New York; Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49678-8. - WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin, München, Wien, New York ; Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663. - WERR, U. Literatur zum Anfassen; Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München; Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2014)
Skica budoucího projektu. (Téma, struktura, didaktizace textu z pohledu literární vědy a analýzy textu.)