|
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (14.10.2021)
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (14.10.2021)
Černá, Martina a Hájková, Eva. Český jazyk B pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (syntax, stylistika, vývoj českého jazyka). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1999. 119 s. ISBN 80-86039-95-1.
NĚMEC, I. aj. Slova a dějiny. Praha : Academia, 1980. ŠMEJKALOVÁ, Martina. Historická mluvnice ve výuce budoucích bohemistů a budoucích učitelů na pedagogické fakultě UK. Online: https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2015/02/Didaktick%c3%a9-studie-2010-1.pdf HAVLÍK, Lubomír. Kronika o Velké Moravě. Brno: Jota, 1993. 339 s. (výběr!) Vokabulář webový: https://vokabular.ujc.cas.cz/
|
|
||
Poslední úprava: PALKOSKO/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
Studijní obor: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ
Kurz K 27 Český jazyk III
Ukončení: zkouška
Požadavky ke zkoušce: písemná práce (test), prověřuje se znalost předepsané odborné literatury, schopnost rámcově analyzovat staročeský text, pochopení funkce tématu a učiva v kurikulu 1. stupně ZŠ.
Cíl kurzu: Pochopení historického vývoje jazykového systému češtiny v jednotlivých jazykových plánech, a to s přihlédnutím k dějinám literatury a umění a všeobecnému historicko-společenskému kontextu, pochopení důležitosti problematiky pro učitele na 1. stupni ZŠ.
Obsah kurzu: Vznik staročeského jazykového systému, rámcový vývoj českého hláskosloví, tvarosloví, slovotvorby a syntaxe. Sledují se jevy, jimiž se začala odlišovat slovenština od češtiny, i jevy, které daly základ nářečnímu rozrůznění. Změny kmenového substantivního systému na systém rodový, základní poučení o slovesech. Vše ve vztahu k současnému jazyku. Historický a společenský kontext. Práce s etymologickými a staročeskými slovníky.
|