PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Antropologie turismu - YBQAMT4
Anglický název: The Anthropology of Tourism
Zajišťuje: Program SHV - Kvalifikační modul (24-QM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Marek Halbich, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Dina Novotná Obeidová (22.06.2010)
Cílem kurzu je představit turismus jako mnohostranný globální fenomén, jenž se vztahuje především k cestování v rámci využití volného času (travel-for-leisure) a který jako takový nabízí řadu zajímavých výzkumných témat napříč různými disciplínami. Etnografický výzkum orientovaný na turismus urazil dlouhou cestu od téměř naprostého nezájmu antropologů, kteří turismus a turisty v rámci svých výzkumů ignorovali, až po jeho postupné zařazení do korpusu předmětů na mnoha sociálně antropologických, sociologických aj. katedrách po celém světě. Turismus je dnes obvykle chápán jako příklad globálních proudů, které rozmazávají tradiční teritoriální, sociální a kulturní hranice a vytvářejí jejich různé hybridní formy. Jejich cíle se sice zjevně přizpůsobují velice rychle celosvětovým trendům a globálnímu trhu, ale zároveň se snaží o udržení či dokonce o zvýšení jejich lokálních rozdílů. Tento střet "globálního" s "lokálním" pak vyvolává otázku, jak je toto "lokální" vytvářeno či přetvářeno skrze praktiky "turistizovaných reprezentací" ("touristified representations"). Na jedné straně hrají klíčovou roli v těchto procesech globální marketingové společnosti a národní a lokální autority, které se společně podílejí na vytváření a prodávání obrazu určitých destinací. Na druhé straně je to však právě turismus, který vyvolává ve větší či menší míře podněty pro proměňování lokálního. Turismus takto můžeme chápat jako dynamický proces, který napomáhá k obnově soupeřících sociokulturně definovaných lokálních identit.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Marek Halbich, Ph.D. (06.05.2010)
Povinná:
  • Dennison Nash. Anthropology of Tourism. 2.. Kidlington, Oxford. 2001. 0 08 042398 1.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Marek Halbich, Ph.D. (15.06.2011)



Kurz bude zakončen ústní zkouškou (pohovorem). Každý dostane dvě otázky: 1. z povinné literatury (D. Nash), 2. z přednášek

 

Termíny zkoušky:

 

2., 9. 6. 2011, 15:30-16:30, Hůrka, Husníkova 2075, blok A, kabinet obecné antropologie

 

3. Vzhledem ke stávce odborů bude 3. termín zkoušky ve čtvrtek, 23. 6. 2011 od 15:30 do 16:30.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Marek Halbich, Ph.D. (11.02.2011)

YBQAMT4

Antropologie turismu

Letní semestr 2011

Jinonice, místnost Y5023, pátek: 9:30-10:50

Marek Halbich, Ph.D.

Katedra obecné antropologie FHS UK

marekhalbich@yahoo.com

Konzultační hodiny v letním semestru 2011: čtvrtek: 15:30-16:30, Hůrka A, kabinet obecné antropologie

 

Sylabus přednášek:

1. Cestování v minulosti, počátky "mobility" - cílem přednášky je ukázat, že "mobilita" naší doby není tak jedinečná, jak se často tvrdí. Geograficky se výklad opírá zejména o západní země, méně též o byzantský, islámský, dálněvýchodní a západoindický svět.

Doporučená literatura:

CHAMBERS, E., Native Tours. The Anthropology of Travel and Tourism. Waveland Press, Inc., 2000, kap. 1: From Travel to Tourism, s. 1-27.
OHLER, N., Cestování ve středověku. Praha: H & H, 2003.

2. Vývojové etapy turismu - obecně rozlišujeme čtyři fáze související s cestováním, turismem a organizovaným cestovním ruchem: 1. předfáze - přibližně 1850; 2. 1850 - 1914; 3. 1914 - 1945; 4. 1945 - do současnosti.

Doporučená literatura:

ATTL, P., NEJDL, K., Turismus I. Praha: Vysoká škola hotelová, 2004.
LE GOFF, J., SCHMITT, J. C., Encyklopedie středověku. Praha: Vyšehrad, 2002.
MARTÍNEK, J., MARTÍNEK, M., Kdo byl kdo. Světoví cestovatelé a mořeplavci. Praha: Libri, 2003.

3. Turismus jako objekt vědeckého zájmu - sociálním vědcům a sociální antropology nevyjímaje trvalo poměrně dlouho, než se začali turismu jako "objektu" svého zájmu více věnovat. V této přednášce se blížeji seznámíme s osmi teoretickými přístupy, které ve svých pracích rozebírá sociolog E. Cohen.

Povinná literatura:

NASH, D., Tourism as an Anthropological Subject. Current Anthropology, 22 (5), 1981: 461-481.

Doporučená literatura:

COHEN, E., The Sociology of Tourism: Approaches, Issues, and Findings. Annual Review of Sociology, 10, 1984: 373-392.

4. Základní tematické okruhy antropologie/sociologie turismu - antropologický/sociologický výzkum turismu se zabývá především čtyřmi základními tematickými oblastmi: turistou/turisty, vztahy mezi turisty a místními obyvateli (hostiteli), strukturou a fungováním turistického systému a důsledky (dopady) turismu na místní obyvatele, životní prostředí, samotné turisty atd.

Doporučená literatura:

BURKART, A. J., MEDLIK, S., Tourism. Past, Present and Future. London: Heinemann, 1974.

5. Sociální kontakt v turismu a kulturní faktory - koncept sociálního kontaktu může být aplikován rovněž v kontextu studia turismu. Přednáška se zaměří především na povahu kontaktů mezi turisty a hostiteli a na sociální situaci, v níž takovéto kontakty nastávají a na kulturní faktory, které je determinují (např. komunikační obtíže, typy interkulturních kontaktů mezi turistou a hostitelem, kulturní šok apod.).

Doporučená literatura:

PEARCE, P., The Social Psychology of Tourist Behaviour. Oxford: Pergamon Press, 1982.
REISINGER, Y., TURNER, L. W., Cross-Cultural Behaviour in Tourism: Concepts and Analysis. Oxford-Amsterdam-Boston-London-New York-Paris-San Diego-San Francisco-Singapore-Sydney-Tokyo: Butterworth- Heinemann, 2003, s. 35-72.
SMITH, V., Hosts and Guests. Oxford: Blackwell, 1978.

6. Turismus, společnost a politická ekonomie - turismus a ekonomický rozvoj, turismus jako práce, plánování v turismu, transnacionální rozměry v turismu, politika reprezentací, sociální důsledky turismu, turismus a gender atd., case study: Tyrolsko a rurální turismus (M. Wardová, 1993).

Doporučená literatura:

BOISSEVAIN, J., ed., Coping with Tourists: European Reactions to Mass Tourism. Providence, RI: Berghahn Books, 1996.
CHAMBERS, E., Native Tours. The Anthropology of Travel and Tourism. Waveland Press, Inc., 2000, kap. 2: Tourism, Society, and the Political Economy, s. 29-66.
WARD, M., The Hidden Life of Tirol. Prospect Heights, IL: Waveland Press, 1993.
ZUKIN, S., Landscapes of Power: From Detroit to Disney World. Berkeley: University of California Press, 1991.

7. Turismus jako nástroj akulturace - teoretický koncept akulturace a kulturní změny, case studies: rozvoj rezidenčního turismu v Mijas v jižním Španělsku (F. Jurdao Arrones, 1990), rozvoj horolezeckého turismu mezi nepálskými šerpy (V. Adamsová, 1992).

Doporučená literatura:

ADAMS, V., Tourism and Sherpas, Nepal: Reconstruction of Reciprocity. Annals of Tourism Research, 19(4), 1992: 534-554.
JURDAO ARRONES, F., Espa?a en Venta (Segunda Edición). Madrid: Ediciones Endymion, 1990.
NASH, D., Anthropology of Tourism. Kidlington: Pergamon, 20012, kap. 2: Tourism as Acculturation or Development, s. 19-38 (povinná četba).

8. Turismus jako osobní (individuální) změna ("personal transition") - turismus jako moderní typ tradiční pouti - teoreticky se výklad opírá o van Gennepovu práci Přechodové rituály a zejména Turnerovu knihu Průběh rituálu. Při studiu turismu tyto koncepty aplikoval např. N. Graburn, který mluví o "kolektivním vzrušení" ("collective effervescence") australských domorodců v okamžiku, kdy navštěvují svá posvátná místa.

Doporučená literatura:

NASH, D., Anthropology of Tourism. Kidlington: Pergamon, 20012, kap. 3: Tourism as a Personal Transition, s. 39-57 (povinná četba).
TURNER, V., Průběh rituálu. Brno: Computer Press, 2004.
VAN GENNEP, A., Přechodové rituály. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1996.

9. Turismus jako druh superstruktury - v teoretické rovině se přednáška opírá především o některé teze M. Sahlinse (1972): volný čas jako nadstavbový protějšek dynamické ekonomiky či M. Harrise (1992), vycházejícího z tvrzení, že nejvlivnější aspekty sociálního života sestávají z demografických, technologických, ekonomických a environmentálních rysů. Case studies: sociální organizace japonského turismu (N. Graburn, 1983), pohlednic amerických Indiánů (P. Albersová, W. James, 1983).

Doporučená literatura:

ALBERS, P., JAMES, W., Tourism and the Changing Photographic Image of the Great Lakes Indians. Annals of Tourism Research, 10(1), 1983: 123-148.
GRABURN, N., To Pray, Pay, and Play: The Cultural Structure of Japanese Domestic Tourism. Aix-en-Provence: Centre des Hautes Études Touristiques, 1983.
HARRIS, M., Distinguished Lecture: Anthropology and the Theoretical and Paradigmatic Significance of the Collapse of Soviet and Eastern Communism, in American Anthropologist, 94, 2, 1992, s. 295-305.
NASH, D., Anthropology of Tourism. Kidlington: Pergamon, 20012, kap. 4: Tourism as a Kind of Superstructure, s. 59-77 (povinná četba).
SAHLINS, M., Stone Age Economics. Chicago: Aldine, 1972.

10. Turismus, příroda a životní prostředí - přednáška se zabývá environmentálními dopady turismu, vlivem turismu na životní prostředí, ekoturismem apod. Case study: ekoturismus v Belize.

Doporučená literatura:

BLUNDELL, V., Riding the Polar Bear Express; and Other Encounters Between Tourists and First Peoples in Canada. Journal of Canadian Studies, 30(4), 1995/1996: 28-51.
BRUNER, E., KIRSHENBLATT-GIMBLETT, B., Maasai on the Lawn: Tourism Realism in East Africa. Cultural Anthropology, 9(4), 1995: 435-470.
CHAMBERS, E., Native Tours. The Anthropology of Travel and Tourism. Waveland Press, Inc., 2000, kap. 3: Nature, Tourism, and the Environment, s. 67-92.

11. Turismus a kultura - tradice, autenticita a modernita, turismus a etnicita, jazyk turismu, materiální kultura, performance atd.

Doporučená literatura:

BENDIX, R., Tourism and Cultural Displays: Inventing Tradition for Whom? Journal of American Folklore, 102(404), 1989: 131-146.
BRUNER, E., Abraham Lincoln as Authentic Reproduction: A Critique of Postmodernism. American Anthropologist, 96(2), 1999: 397-415.
CHAMBERS, E., Native Tours. The Anthropology of Travel and Tourism. Waveland Press, Inc., 2000, kap. 4: Tourism and Culture, s. 93-124.

12. Využití vizuální antropologie v turismu - promítání filmu australského dokumentaristy D. O´Rourkea Cannibal Tours (1988, cca 70 min), krátká diskuse, zakončení kurzu.

Doprovodná četba:

O´ROURKE, D., On the Making of "Cannibal Tours", 1999, 9 str.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK