PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologická praxe s pedagogickou a psychologickou reflexí - OPNZ0P103A
Anglický název: Educational and Psychological Practice with Reflection
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/4, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 380 (999)
letní:neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Ing. Lucie Černá
Mgr. David Doubek, Ph.D.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Veronika Francová, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Lenka Hessová, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Mgr. Klára Martinovská, Ph.D.
Mgr. Ráchel Mazúchová, Ph.D.
PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
PhDr. František Prokop
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
doc. PhDr. Vít Šťastný, Ph.D.
PhDr. Marcel Šuslík
PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKNZ0P103A
Anotace -
Předmět seznámí studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Zaměří se na interakci učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu z pohledu pedagogického i psychologického i souvisejícími nevýukovými činnostmi. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovány aspekty výuky a tuto reflexi uplatní studenti při plnění úkolů v portfoliu dle zadání.V případě distanční výuky bude předmět realizován v prostředí Moodle a pomocí služby vzdálené konference ZOOm.
Poslední úprava: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (28.09.2020)
Cíl předmětu -

Studující v průběhu observační praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, k jejich analýze využije vhodné psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické koncepty. Ve skupině diskutuje perspektivy žáků a učitelů, s oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Podmínky zakončení předmětu -

100% účast na praxi. Při absenci jsou studenti povinni se předem omluvit (osobně, písemně, telefonicky) na škole nebo u vyučujícího, který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe. Absence je omlouvána pouze v závažných případech. Neúčast jsou studenti povinni si nahradit po domluvě s vyučujícím , který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe.

- Vypracování úkolů  v portfoliu

- Aktivní účast při plnění úkolů zadaných učitelem školy a vyučujícím fakulty, který vede seminář. Přitom je studující povinen dbát pokynů určeného učitele školy, ředitele školy a jeho zástupce, příp. dalších pracovníků školy, s kterými bude studující spolupracovat.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Literatura -

Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.

Průvodce portfoliem pedagogicko-psychologické praxe (v LMS Moodle)

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
 Požadavky k zápočtu:

Vypracování a odevzdání úkolů  v portfoliu. 

Aktivní účast při plnění úkolů zadaných vyučujícím praxe. 

 
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Sylabus -

 

Tematické okruhy dle portfolia: učitel- žák - třída, pedagogická komunikace, projektování výuky, prevence, inkluze, dokumentace

Aktivity:

  •  zaměřené náslechy vyučovacích hodin
  •  analytické rozbory vyučovacích hodin s vyučujícími školy 
  •  analytické rozbory vyučovacích hodin s pedagogy fakulty a se spolužáky, skupinové vypracování analýzy dle potrfolia
  •  tematické semináře s učiteli školy a pedagogy fakulty, skupinová příprava presentace volitelného tématu dle potrfolia
  •  další sběr dat k psychologicky zaměřeným úkolům
  •  studium školní dokumentace



Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (02.10.2017)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK