|
|
|
||
Předmět je nabízen ve dvou odlišných zaměřeních, z nichž si studující musejí jedno zvolit, pokud si ho chtějí zaregistrovat: A) mediální výchova B) Didaktika, filosofie a transdisciplinarita. Nelze absolvovat obě zaměření současně. -----
A) Předmětem uvádím studující do oboru, který je klíčový pro budoucí učitele základů společenských věd, neboť je pravděpodobné, že ho budou později učit. Poskytuje pohled společenských věd na roli médií v současné společnosti a do jisté míry i pohled didaktický, orientovaný na výukovou praxi. Z obou hledisek – teoretického i didaktického – zvyšuje mediální gramotnost studujících a ukazuje cesty, jak napomoci budoucím pedagogům a pedagožkám v tom, aby později sami mohli mediální gramotnost zvyšovat u těch, koho budou vzdělávat. Média nepojímáme úzce jako klasické sdělovací prostředky, nýbrž jako každou mediovanou sociální komunikaci, která a) formuje a zároveň zrcadlí společenské vědomí; b) spoluustavuje a zároveň vyjadřuje veřejný prostor moderních společností. ----- B) Didaktika, filosofie a transdisciplinarita (Z. Zicha). Předmět je věnován úzce souvisejícím problematikám: a) otázce výuky filosofie a jejího místa ve výuce společenských věd; b) otázce interdisciplinarity a transdiciplinarity ve výuce na střední škole; c) otázce hermeneuticko-didaktické práce se texty. Koncepce předmětu důsažně zohledňuje perspektivu, že filosofie představuje metodologický základ pro porozumění a výuku společenským vědám, a bere v potaz, že jednou z klíčových cest pro rozvoj myšlení představuje čtenářské setkání s podstatnými (především primárními) texty. Úkolem předmětu je společně hledat možnosti výuky filosofie a výuky jdoucí za hranici jednotlivých předmětů a osvojovat si kompetence potřebné k výuce překračující pouto k jednotlivým vědním oborům. Tento předmět může být - po domluvě se studujícími - realizován v různých podobách, a to např. s těžištěm posunutým spíše k teorii, praxi či v k projetkovém pojetí. Nově je výuka tohoto předmětu opřena o aktualizovanou digitální oporu v moodlu a též o platformu MS Teams. Dále bude nově kladen důraz na rozvíjení schopnosti studentů reflektovat fenomény pozorované ve prezenční a distanční výuce či komunikované zkušenými vyučujícími při reflexi jejich praxe. Tento kurz zohlední podněty a trendy související s digitalizací výuky, jež byla urychlena epidemiologickou situací v š.r. 2020-2021.
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (06.11.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je, aby si studující osvojili znalosti a dovednosti uvedené v anotaci. Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (31.01.2021)
|
|
||
A) Zaměřeno na mediální výchovu (T. Samek): Online výuka v MS Teams - pro připojení stačí, když kliknete na tento odkaz:
B) Zaměřeno na filosofii, transdisciplinaritu a práci s textem (Z. Zicha): Kurz využívá dvou platforem digitální výuky: Moodle UK 1 a MS Teams. Adresa pro synchronní distanční výuku v MS Teams pro dobu, kdy z epidemiologických důvodů není možná výuka prezenční: https://1url.cz/@VOzD_didaktika_filosofie Kód připojení k teamu v MS Teams bude oznámen na seminářích. Adresa kurzu na Moodle UK 1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6182 (Heslo pro zápis sama sebe obdrží studující na prvním semináři či korespondenčně.) Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (03.02.2022)
|
|
||
A) Zaměřeno na mediální výchovu (T. Samek):
Náhradní plnění V případě nesplnění uvedených podmínek studující, pokud bude chtít získat atestaci, bude muset navíc napsat seminární práci těchto parametrů: o 5 normostran textu – tj. minimálně 9 000 znaků včetně mezer o korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů o práce musí být odevzdána do konce výuky v semestru
B) Zaměřeno na filosofii, transdisciplinaritu a práci s textem (Z. Zicha):
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (07.02.2021)
|
|
||
A) Zaměřeno na mediální výchovu (T. Samek): Literatura bude součástí sylabu, který studující obdrží na začátku výuky.
B) Zaměřeno na filosofii, transdisciplinaritu a práci s textem (Z. Zicha): Základní literatura: KVĚTOŇOVÁ, Lea, NĚMEC. Zbyněk, PELCOVÁ, Naděžda, ZICHA, Zbyněk. Lze vychovávat k úctě a sebeúctě? Studia didactica II. Praha: Univerzita Karlova 2020. ISBN 9788076031869. KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. ŠEBESTOVÁ, Petra. Proč a jak učit filosofii na středních školách? Antologie textů z německé didaktiky filosofie. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7308-733-3. TLAPA, Tomáš. Cvičebnice k rozvoji filosofického myšlení pro střední školy / Tomáš Tlapa, Pavel Smetana a kol. 2020. ISBN 9788076031524.
Doporučená literatura: SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8. TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6. KOŤA, Jaroslav et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 190 s. ISBN 80-86861-30-9. JIRÁSKOVÁ, V. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 2, Péče o obec (o polis). Praha : Eurolex Bohemia, 2004, 2004. ISBN: 80-86861-29-5. PELCOVÁ, Naděžda et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 3, Péče o jazyk a komunikaci: (péče o logos jako smysluplnou řeč). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 289 s. ISBN 80-86861-28-7. PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii: [alternativní učebnice pro gymnázia]. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004. ISBN 80-7182-179-9. Komplexnější seznam literatury obdrží studenti v průběhu výuky.
Online: Journal of Didactics of Philosophy (Swiss portal for philosophy): https://www.philosophie.ch Paideia (el. časopis UK pro filosofii a výchovu): https://ojs.cuni.cz/paideia/issue/view/154
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (06.11.2021)
|
|
||
A) Zaměřeno na mediální výchovu (T. Samek):
Náhradní plnění V případě nesplnění uvedených podmínek studující, pokud bude chtít získat atestaci, bude muset navíc napsat seminární práci těchto parametrů: o 5 normostran textu – tj. minimálně 9 000 znaků včetně mezer o korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů o práce musí být odevzdána do konce výuky v semestru
Viz Podmínky zakončení předmětu. Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (07.02.2021)
|
|
||
A) Mediální výchova:
Podrobný sylabus, přístupný všem registrovaným studentům včetně těch, kteří mají předmět zapsaný pouze předběžně, je v rubrice Soubory. B) Fiosofie, transdisciplinarita a práce s textem:
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (06.11.2021)
|
|
||
Výhodou pro uplatnění se v semináři A zaměřeném na mediální výchovu je pasivní znalost angličtiny; není však nezbytnou podmínkou absolvování semináře. Výhodou pro uplatnění se v semináři B zaměřeném na didaktiku filosofie je pasivní znalost angličtiny či němčiny. Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (01.02.2021)
|