PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Filosofie výchovy - OPNX2O104A
Anglický název: Philosophy of Education
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 45 / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Anotace -
Kurz Filosofie výchovy kultivuje u budoucích učitelů schopnost promýšlet povahu vlastní práce a udržet si tázavost myšlení. Formuluje specifičnosti a rozdíly mezi pedagogickým (teorie výchovy) a filosofických pojetím výchovy. Zabývá se vztahem mezi výchovou, vzděláváním, vzdělaností a kvalifikací. Tématizuje éthos učitelského a vychovatelského povolání.
Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (31.08.2017)
Podmínky zakončení předmětu

Student samostatně zpracovává formou semestrální práce zadané téma na základě studia pramenů. Obhajoba odevzdané písemné práce je součástí ústní zkoušky.

Ústní zkouška předpokládá studium 3 titulů základní povinné literatury k problematice filosofie výchovy.

Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (07.09.2019)
Literatura

Základní studijní literatura:

PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.
PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.
PELCOVÁ, Naděžda a SEMRÁDOVÁ, Ilona. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014. 220 s. ISBN 978-80-246-2636-9.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky:

MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha: OIKOYMENH 1996. ISBN 80-86005-01-1.
PATOČKA J. Filosofie výchovy. Studia Paedagogica č. 18. Praha: PedF UK 1997. ISSN 0862-4461.
PALOUŠ, Radim. Heretická škola: o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2008. 95 s. Oikúmené; sv. 148. ISBN 978-80-7298-302-5.
PALOUŠ, Radim. Ars docendi. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 127 s. ISBN 80-246-0855-3.
PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010. 89 s. ISBN 978-80-246-1833-3.
PALOUŠ, Radim a SVOBODOVÁ, Zuzana. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 166 s. ISBN 978-80-246-1901-9.
PALOUŠ, Radim. Komenského Boží svět. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 142 s. ISBN 80-04-25615-5.

Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (31.08.2017)
Sylabus -

Místo filosofie výchovy v českém filosofickém prostředí.

Tři rozměry výchovy – socializace, individuace a transcendence.

Výchova jako forma životního pohybu – význam domova.

Archetypy výchovy – paideia, educatio a instrumentální pojetí výchovy.

Výchova jako péče o duši – platónsko-patočkovská tradice.

Popperovská kritika Platóna a její dopady na interpretaci platónské tradice.

Rozdíl mezi elenktickým a agonálním dialogem.

Výchova jako vztah ke světu – o povaze výchovné odpovědnosti.

Komenského pampaedia a její význam pro současnost.

Výchova jako setkání – dialogická filosofie.

Dilemata a antinomie výchovy.

Výchova v krizi a výchova jako východisko z globální krize světa.

Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (31.08.2017)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK