|
|
|
||
|
Systémový přístup k řízení a rozvíjení jakékoliv organizace, tedy i organizace poskytující vzdělávání, je klíčovým předpokladem pro její udržitelný rozvoj a konkurenceschopnost v daném prostředí. Zvláště v oblasti vzdělávání je třeba navazovat na hlavní směry rozvoje vzdělávání na národní úrovni vyplývající ze vzdělávací politiky, respektovat evropské trendy i trendy v širším mezinárodním měřítku.
Cílem předmětu je rozvinutí manažerských kompetencí nejen získáním teoretických znalostí a postupů při uplatňování strategického řízení vzdělávací organizace, ale i praktickými aplikacemi s využitím řady příkladů, analýz a případových studií s možností diskuze i sdílení zkušeností. Předmět je zaměřen na porozumění základním termínům a jejich vazbám v kontextu současného managementu vzdělávacích organizací s vazbou na hlavní strategické směry vzdělávací politiky do roku 2030+. V rámci předmětu budou využity interaktivní metody výuky, podporující kritické a strategické myšlení studentů.
Poslední úprava: TURECKIM (30.08.2021)
|
|
||
|
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (25.08.2025)
|
|
||
|
Zkouška (test, písemná, ústní). Aktivity a úkoly ve vazbě na témata předmětu, včetně aktivit a úkolů v rámci distanční výuky. Pozn.: Distanční forma výuky a atestace - dle aktuální situace. Poslední úprava: TURECKIM (30.08.2021)
|
|
||
|
Povinná literatura: • FOTR, J. et al. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.
• FOTR, J. et al. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0434-5.
• FOTR, J. a I. SOUČEK. Scénáře pro strategické rozhodování a řízení. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2020-8.
• PAULOVČÁKOVÁ, L. Strategie řízení vzdělávací organizace. E-publikace, PedF UK, 2019. ISBN 978-80-7603-107-4.
Internetové zdroje: • MŠMT. IPN KREDO [online] Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/ipn-kredo-kvalita-relevance-efektivita-diverzifikace-a?highlightWords=IPN+KREDO
• MŠMT. Strategie 2030+ [online] Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030
• MŠMT. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ [online] Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/experti-zahajili-praci-na-priprave-strategie-vzdelavaci
• NIDV. Strategické řízení a plánování ve školách a v územích [online]. Dostupné z: https://projekty.nidv.cz/strategicke-rizeni
• VZDĚLÁVÁNÍ 2020. Strategie 2020 [online]. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-2020_web.pdf
• a další aktuální
Doporučená literatura: • ASWATHAPPA, K. & G.S. KEDDY. Strategic Management: Concepts and Cases. Global Media, 2009. ISBN 978-93-5024-374-9.
• CIMBÁLNÍKOVÁ, L. Strategický rozvoj lidských zdrojů: Co je důležitější v současné společnosti znalostí: rozvoj lidských zdrojů, nebo jejich řízení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3288-5.
• DĚDINA, J. a J. ODCHÁZEL. Management a moderní organizování firmy. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-2149-1.
• FIDLER, B. Strategic Management for School Development. London: Paul Chapman Publishing, 2002. ISBN 0-7619-6527.
• JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8.
• JANIŠOVÁ, D. a M. KŘIVÁNEK. Velká kniha o řízení firmy: praktické postupy pro úspěšný rozvoj organizace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4337.
• MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5.-0.
• NENADÁL, J., D. VYKYDAL a P. HALFAROVÁ. Benchmarking: mýty a skutečnost: model efektivního učení se a zlepšování. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-224-6.
• PAULOVČÁKOVÁ, L. Marketing. Přístup k marketingovému řízení. Praha: UJAK, 2015. ISBN 978-80-7452-117-1.
• VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál. 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
Internetové zdroje
• Zákon o vysokých školách v aktuálním znění.
• Další zdroje dle doporučení vyučující. Poslední úprava: TURECKIM (30.08.2021)
|
|
||
|
Hlavní témata předmětu: 1 Strategický management na úrovni vzdělávací organizace 2 Strategická východiska vzdělávací organizace 3 Strategický záměr a strategický plán vzdělávací organizace 4 Realizace a hodnocení strategie vzdělávací organizace 5 Východiska pro strategický management 6 Strategie rozvoje VŠ – výstupy projektu KREDO 7 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ 8 Strategie řízení a plánování ve školách a územích - OPVVV
Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle. Poslední úprava: TURECKIM (30.08.2021)
|
