PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Strategie řízení vzdělávacích organizací - OPNU1U127B
Anglický název: Strategies of Management of Educational Organizations
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Neslučitelnost : OPNU1U121B, OPNU1U122B, OPNU1U123B, OPNU1U124B
Je neslučitelnost pro: OPNU1U121B, OPNU1U124B, OPNU1U123B, OPNU1U122B
Anotace -
Systémový přístup k řízení a rozvíjení jakékoliv organizace, tedy i organizace poskytující vzdělávání, je klíčovým předpokladem pro její udržitelný rozvoj a konkurenceschopnost v daném prostředí. Zvláště v oblasti vzdělávání je třeba navazovat na hlavní směry rozvoje vzdělávání na národní úrovni vyplývající ze vzdělávací politiky, respektovat evropské trendy i trendy v širším mezinárodním měřítku. Cílem předmětu je rozvinutí manažerských kompetencí nejen získáním teoretických znalostí a postupů při uplatňování strategického řízení vzdělávací organizace, ale i praktickými aplikacemi s využitím řady příkladů, analýz a případových studií s možností diskuze i sdílení zkušeností. Předmět je zaměřen na porozumění základním termínům a jejich vazbám v kontextu současného managementu vzdělávacích organizací s vazbou na hlavní strategické směry vzdělávací politiky do roku 2030+. V rámci předmětu budou využity interaktivní metody výuky, podporující kritické a strategické myšlení studentů.
Poslední úprava: TURECKIM (30.08.2021)
Deskriptory
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (25.08.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška (test, písemná, ústní).

Aktivity a úkoly ve vazbě na témata předmětu, včetně aktivit a úkolů v rámci distanční výuky.

Pozn.: Distanční forma výuky a atestace - dle aktuální situace.

Poslední úprava: TURECKIM (30.08.2021)
Literatura

Povinná literatura:

• FOTR, J. et al. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.
• FOTR, J. et al. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0434-5.
• FOTR, J. a I. SOUČEK. Scénáře pro strategické rozhodování a řízení. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2020-8.
• PAULOVČÁKOVÁ, L. Strategie řízení vzdělávací organizace. E-publikace, PedF UK, 2019. ISBN 978-80-7603-107-4.

Internetové zdroje:

• MŠMT. Strategie 2030+ [online] Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030
• MŠMT. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ [online] Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/experti-zahajili-praci-na-priprave-strategie-vzdelavaci
• NIDV. Strategické řízení a plánování ve školách a v územích [online]. Dostupné z: https://projekty.nidv.cz/strategicke-rizeni
• VZDĚLÁVÁNÍ 2020. Strategie 2020 [online]. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-2020_web.pdf
• a další aktuální

 

Doporučená literatura:

• ASWATHAPPA, K. & G.S. KEDDY. Strategic Management: Concepts and Cases. Global Media, 2009. ISBN 978-93-5024-374-9.
• CIMBÁLNÍKOVÁ, L. Strategický rozvoj lidských zdrojů: Co je důležitější v současné společnosti znalostí: rozvoj lidských zdrojů, nebo jejich řízení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3288-5.
• DĚDINA, J. a J. ODCHÁZEL. Management a moderní organizování firmy. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-2149-1.
• FIDLER, B. Strategic Management for School Development. London: Paul Chapman Publishing, 2002. ISBN 0-7619-6527.
• JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8.
• JANIŠOVÁ, D. a M. KŘIVÁNEK. Velká kniha o řízení firmy: praktické postupy pro úspěšný rozvoj organizace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4337.
• MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5.-0.
• NENADÁL, J., D. VYKYDAL a P. HALFAROVÁ. Benchmarking: mýty a skutečnost: model efektivního učení se a zlepšování. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-224-6.
• PAULOVČÁKOVÁ, L. Marketing. Přístup k marketingovému řízení. Praha: UJAK, 2015. ISBN 978-80-7452-117-1.
• VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál. 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
 
Internetové zdroje
• Zákon o vysokých školách v aktuálním znění.
• Další zdroje dle doporučení vyučující.
Poslední úprava: TURECKIM (30.08.2021)
Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1 Strategický management na úrovni vzdělávací organizace

2 Strategická východiska vzdělávací organizace

3 Strategický záměr a strategický plán vzdělávací organizace

4 Realizace a hodnocení strategie vzdělávací organizace

5 Východiska pro strategický management

6 Strategie rozvoje VŠ – výstupy projektu KREDO

7 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+

8 Strategie řízení a plánování ve školách a územích - OPVVV

 

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

Poslední úprava: TURECKIM (30.08.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK