PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Sociální a kulturní andragogika - OPNU1U111A
Anglický název: Social and Cultural Andragogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Významnou oblast zájmu andragogiky tvoří sociální oblast. Tuto problematiku reprezentuje sociální andragogika jako aplikovaná andragogická disciplína zaměřená na edukaci a reedukaci dospělých v sociálním kontextu. Sociální andragogika zkoumá vztah mezi sociálním prostředím, sociální situací jedince a jeho edukačním potenciálem; zabývá se problematikou integrace a resocializace dospělého jedince do společnosti a pomáhá znevýhodněným jedincům a marginalizovaným skupinám prostřednictvím poradenství a vzdělávání řešit krizové a neočekávané životní situace. Kulturní andragogika se stejně jako sociální andragogika v českém prostředí teprve konstituuje. Jejím cílem je podporovat dospělé v procesu enkulturace, rozvíjení kulturní kompetence a osobnostního růstu prostřednictvím kulturně výchovných, vzdělávacích a občanských aktivit.
Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (04.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška - ústní 

Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (04.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

DRÁPAL, J., JIŘIČKA, V., RASZKOVÁ, T. ed. České vězeňství. Praha: Wolters Kluwer, 2021. 456 s. ISBN 978-80-7676-066-0.

FREIRE, P. Pedagogika utlačovaných. Praha: Neklid, 2022. ISBN 978-80-908247-9-9.

SZABOVÁ-ŠÍROVÁ, L. Sociálna andragogika: teoretické, empirické a praktické aspekty. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015. 221 s. ISBN 978-80-223-3752-6.

PROKOP, D. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host, 2020. ISBN 978-80-275-0308-7. 

VETEŠKA, J. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 252 s. ISBN 978-80-7478-898-7.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

VETEŠKA, J., FISCHER, S. Psychologie kriminálního chování: vybrané otázky etiologie, andragogické intervence a resocializace. Praha: Grada, 2020. 208 s. ISBN 978-80-271-0731-5.

Doporučená literatura:

BALVÍN, J. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R v nakl. Radix, 2012. 236 s. ISBN978-80-86798-07-3.

ČORNANIČOVÁ, R. Kultúrno-osvetová andragogika. In: Acta Andragogica 2. Bratislava: katedra andragogiky FF UK a BB Print, 2011, s. 37–56, 189 s. ISBN 978-80-970595-2-1.

GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013. 1048 s. ISNB 978-80-257-0807-1.

HATÁR, C. Sociálna pedagogika, sociálna andragogika a sociálna práca – teoretické, profesijné a vzťahové reflexie. Praha: Česká andragogiká společnost, 2009. 144 s. ISBN 978-80-87306-01-7.

HATÁR, C. Sociálna andragogika. Kapitoly z teorie a metodiky sociálno-edukačnej starostlivosti o dospelých. Nitra: Pedagogická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa, 2012. 152 s. ISBN 978-80-558-0037-0.

PERHÁCS, J. Personalizačné a socializačné aspekty rozvoja osobnosti dospelých. Praha: Rozlet ve spolupráci s Českou andragogikou společností, 2011. 158 s. ISBN 978-80-904824-4-9.

KRYSTOŇ, M. (ed.) Vzdelávatelia dospelých a ich andragogické pôsobenie. Banská Bystrica: Belianum, 2015. 372 s. ISBN 978-80-557-1008-2.

KRYSTOŇ, M. a kol. Záujmové vzdelávanie dospelých. Teoretické východiská. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2011. 240 s. ISBN 978-80-557-0211-7.

Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (04.09.2024)
Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1.    Vznik a vývoj sociální a kulturní andragogiky; kulturně-osvětová andragogika

2.    Předmět a metodologie sociální a kulturní andragogiky

3.    Socializace, resocializace a integrace, sociální prostředí, sociální pomoc dospělým, sociální učení

4.    Kultivace osobnosti, enkulturace, zprostředkování kulturních hodnot a aktivní participace na životě společnosti

5.    Interkulturní a multikulturní aspekty společnosti

6.    Cílové skupiny sociálně-edukační práce s dospělými – východiska, vzdělávací potřeby

7.    Specifika edukace marginalizovaných skupin – rizika, potřeby a možnosti dalšího vzdělávání, resocializace

8.    Sociálně-andragogická intervence – charakteristika, etapy, metody

9.    Specifika kulturně zaměřené edukace; muzeologie a kulturologie

10.   Odborníci působící v edukaci dospělých – jejich kompetence a kvalifikace, sebevzdělávání, psychohygiena a prevence syndromu vyhoření

11.   Penitenciární a postpenitenciární věda – teoretická, metodologická a epistemologická východiska 

12.   Andragogické poradenství jako nástroj sociální andragogiky a sociální integrace

 

Cvičení:

Cvičení navazují na témata přednášek.

Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (04.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK