|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty se základní andragogickou terminologií, historickým vývojem vzdělávání dospělých a tématy současného andragogického diskurzu. Problematiku vzdělávání a učení se dospělých dává do širších kulturních, sociologických, ekonomických a politických souvislostí. Charakterizuje aplikované
a hraniční andragogické disciplíny s důrazem na profesní, zájmové a občanské vzdělávání dospělých. Předmět představuje principy, metody a zásady práce vzdělavatele dospělých a jeho role v návaznosti na kvalifikační nároky. Vzdělávání dospělých v evropském kontextu je chápáno jako klíčový pilíř úspěšného rozvoje jedince
i společnosti.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Zkouška - ústní. Splnění minimální povinné účasti na cvičeních a plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9. VETEŠKA, J. Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2017. 136 s. ISBN 978-80-7561-073-7. Doporučená literatura: BENEŠ, M. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 176 s. ISBN 978-80-247-4824-5. GALLO, J., ŠKODA, K. Dejiny pedagogiky dospelých. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1986. 272 s. CHOMOVÁ, S., KRYSTOŇ, M. Záujmové vzdelávanie – teória, metodika, prax. Banská Bystrica: Národné osvetové centrum v spolupráci s Katedrou andragogiky Pedagogické fakulty Univerzity Mateja Bela, 2011. 137 s. ISBN 978-80-7121-336-9. JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8. KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. The Adult Learner: The Definitive Classic Adult Education and Human Resource Development. 6th ed. Burlington: Butterworth-Heinemann, 2005. 378 p. ISBN 978-0-7506-7837-7. KRYSTOŇ, M. (ed.) Vzdelávatelia dospelých a ich andragogické pôsobenie. Banská Bystrica: Belianum, 2015. 372 s. ISBN 978-80-557-1008-2. KRYSTOŇ, M. a kol. Záujmové vzdelávanie dospelých. Teoretické východiská. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2011. 240 s. ISBN 978-80-557-0211-7. KŘÍŽ, J. a Z. SVOBODOVÁ (eds.). Adult Education 2021 – in diverse learning environments. Prague: Czech Andragogy Society, 2022. 378 s. ISBN 978-80-908330-0-5. MALACH, J., CHMURA, M. (eds.). Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. 112 s. ISBN 978-80-7464-654-6. MERRIAM, S. B., & BAUMGARTNER, L. M. Learning in adulthood: a comprehensive guide. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2020. 592 s. ISBN 978-1-119-49049-4 PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. 152 s. ISBN 978-80-247-5232-7. PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4. PRUSÁKOVÁ, V. a kol. Analýza vzdelávacích potrieb dospelých. Teoretické východiská. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2010. 258 s. PRUSÁKOVÁ, V. (ed.) Osobnosť lektora vo vzdelávaní dospelých. Banská Bystrica: Belianum, 2014. 520 s. ISBN 978-80-557-0801-0. Rabušicová, M. (ed.). Učení a vzdělávání dospělých: kontexty, teorie a výzkumy. Praha: Grada, 2024. 395 s. ISBN 978-80-271-3914-9. ROGERS, J. Adult Learning. London: McGraw Hill, 2007. 287 s. ISBN 978-0-33-522535-4. THELENOVÁ, K. Sociologie, andragogika a teorie učení Petera Jarvise. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. 174 s. ISBN 978-80-244-4309-6. Odborné časopisy (Andragogika, Andragogická revue, Lifelong Learning atd.) Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Vznik a vývoj andragogického myšlení; andragogické teorie (teorie vzdělávání dospělých), teorie celoživotního vzdělávání a učení se 2. Andragogika jako vědní disciplína a studijní obor – vývoj a perspektivy 3. Andragogické disciplíny (základní, aplikované a hraniční); profesní andragogika, sociální andragogika, speciální andragogika 4. Lidovýchova, univerzitní extenze a osvěta; vzdělávání dospělých v Československu v období let 1945 až 1989; vymezení pedagogiky dospělých 5. Vzdělávání dospělých – teoretické vymezení, konceptualizace a reflexe praxe; vývoj vzdělávání dospělých a andragogiky v ČR a ve světě po roce 1989 6. Podnikové (firemní) vzdělávání; identifikace vzdělávacích potřeb; kvalita v dalším profesním vzdělávání 7. Zájmové, občanské a politické vzdělávání dospělých 8. Náboženská a duchovní výchova dospělých; možnosti resocializace a reedukace dospělých 9. Androdidaktika – didaktika dospělých (principy, metody, formy); andragog – jeho role, formální kvalifikace a kompetence 10. Trendy ve vzdělávání a učení se dospělých (e-learning a online technologie ve vzdělávání dospělých) 11. Strategické dokumenty o vzdělávání dospělých a celoživotním učení; andragogická infrastruktura v ČR a ve světě 12. Andragogický výzkum a andragogická metodologie Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|