PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Didaktika RJ III - OPNR2R109A
Anglický název: Russian Language Teaching Methodology III
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNR2R107A
Je korekvizitou pro: OPNR2R110A
Je prerekvizitou pro: OPNR2R114A
Anotace -
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky receptivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v poslechu a čtení s porozuměním žáků v ruském jazyce na základních a středních školách.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (16.09.2018)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky receptivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v poslechu a čtení s porozuměním žáků v ruském jazyce na základních a středních školách.

Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (16.09.2018)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky pro splnění předmětu:

1. aktivní účast na seminářích - tolerují se max. 3 absence za semestr,

2. průběžné plnění všech zadaných úkolů v zadaném termínu, úkoly jsou uvedeny v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4547, termín odevzdání portfolia 15.12.2021. Podmínkou ke konání zkoušky je vyučujícím schválené portfolio vlastních didaktických materiálů.

3. splnění zkouškového testu, minimální úroveň pro splnění je 70 % + ústní část.

V případě zrušení prezenční výuky kvůli zhoršené situaci při šíření korovaviru bude výuka realizována v on-line režimu a pokud bude zakázána veškerá přítomnost studentů na fakultě i v době zkouškového období, bude zkouška realizována rovněž v on-line režimu, přičemž písemná část bude nahrazena doplňujícími otázkami u ústního zkoušení. Pokud to situace dovolí, bude zkouška realizována prezenčně v malých skupinách.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.08.2021)
Literatura

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

Rada Evropy. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Rozboudová. L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha : Karolinum, 2020.

 

Doporučená literatura

Fedotova, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

Kapitonova, T. I., Moskovin, L. V., Ščunik, A. N. Metody i technologii obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Moskva : Russkij jazyk. Kursy. ISBN 978-5-88337-161-4.

Kapitonova, T. I., Moskovin, L. V. Metodika obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu na etape predvuzovskoj podgotovki. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2006. ISBN 5-86547-160-0.

Leonťjev, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Šibko, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Ščunik, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.08.2021)
Sylabus
  1. Lingvistické a psychologické základy osvojování řečové dovednosti poslechu s porozuměním.
  2. Výuka poslechu s porozuměním – metodická pravidla, metodické chyby.
  3. Výuka poslechu s porozuměním – typologie cvičení a druhy textů.
  4. Kontrola a hodnocení poslechu s porozuměním.
  5. Lingvistické a psychologické základy osvojování řečové dovednosti čtení s porozuměním.
  6. Výuka čtení s porozuměním – metodická pravidla, metodické chyby.
  7. Výuka čtení s porozuměním – typologie cvičení a druhy textů.
  8. Kontrola a hodnocení čtení s porozuměním.
  9. Výběr textů pro poslech a čtení s porozuměním.
  10. Práce s textem pro poslech a čtení s porozuměním.
  11. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj receptivních řečových dovedností.
  12. Charakteristika tesových úloh k poslechu a čtení s porozuměním v didaktickém testu státní maturitní zkoušky a jiných certifikovaných zkoušek.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (16.09.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK