|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnou výukou ruského jazyka v českém školním prostředí na základě náslechů vybraných hodin ruského jazyka, při nichž jsou reflektovány jednotlivé aspekty výuky ruštiny, jsou vyhodnocovány způsoby práce s jazykovými prostředky, techniky formování jednotlivých řečových dovedností, uplatňování zřetele k mateřštině žáků, způsoby práce s učebními materiály, specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, využití informačních a komunikačních technologií ve výuce ruštiny, jakož i mnohé další obecně didaktické poznatky a principy. Předmět svým obsahem navazuje na kurzy Úvod do lingvodidaktiky a Lingvodidaktická analýza procesu jazykové výuky z předchozího bakalářského studia a na kurz Didaktika I tohoto studijního programu. Kurz je realizován jako kombinace náslechů ve vybraných školách, při nichž student sleduje vybrané aspekty výuky a vypracovává zadané úkoly, a následných reflektivních seminářů.
Poslední úprava: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (30.04.2017)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnou výukou ruského jazyka v českém školním prostředí na základě náslechů vybraných hodin ruského jazyka, při nichž jsou reflektovány jednotlivé aspekty výuky ruštiny, jsou vyhodnocovány způsoby práce s jazykovými prostředky, techniky formování jednotlivých řečových dovedností, uplatňování zřetele k mateřštině žáků, způsoby práce s učebními materiály, specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, využití informačních a komunikačních technologií ve výuce ruštiny, jakož i mnohé další obecně didaktické poznatky a principy. Předmět svým obsahem navazuje na kurzy Úvod do lingvodidaktiky a Lingvodidaktická analýza procesu jazykové výuky z předchozího bakalářského studia a na kurz Didaktika I tohoto studijního programu. Kurz je realizován jako kombinace náslechů ve vybraných školách, při nichž student sleduje vybrané aspekty výuky a vypracovává zadané úkoly, a následných reflektivních seminářů. Poslední úprava: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (30.04.2017)
|
|
||
Pro získání zápočtu je nutné splnit všechny níže uvedené požadavky: 1.absolvování moodle kurzu Proškolení studentů před pedagogickými praxemi na https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351, Heslo: BezpecnaPraxeU 2. absolvování minimálně 6 náslechových hodin ruského jazyka na základní či střední škole dle vlastního výběru a jejich zhodnocení, 3. odevzdání vypracování všech zadaných úkolů a pracovních listů nejpozději do 3. 12. 2020, pracovní listy jsou v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5355, 4. aktivní účast na seminářích, tolerují se maximálně 2 absence. V případě zrušení prezenční výuky kvůli zhoršené situaci při šíření korovaviru bude výuka realizována v on-line režimu. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura Аkišina, А.А., Кagan, О.Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0. Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.
ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Современная дидактика русского языка как второго иностранного: языковые средства. Praha: Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 978-80-246-4277-2.
ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. (online) Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0. Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách. Školské dokumenty.
Doporučená studijní literatura FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9. Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5. Jelínek, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980. LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2. Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8. RADA EVROPY.Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002.ISBN 80-244-0404-4. ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1. ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1. Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985. Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších. Živaja metodika. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-010-5. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (06.09.2019)
|