PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Seminář z obecné didaktiky - OPNQ1P105A
Anglický název: General Didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Korekvizity : OPNQ1B108A, OPNQ1P101A, OPNQ1P102A, OPNQ1P103A, OPNQ1P104A, OPNQ1P106A, OPNQ1P107A
Je korekvizitou pro: OPNQ1P101A, OPNQ1P102A, OPNQ1P103A, OPNQ1B108A, OPNQ1P106A, OPNQ1P107A, OPNQ1P104A
Anotace -
Kurz seznamuje studenty s teoriemi obecné didaktiky s důrazem na jejich implikace do současnosti. Jedná se např. o cíle vzdělávání, modernizace vzdělávacích obsahů, kurikulární teorie a jejich vztah k současným reformám ve vzdělávání. V kurzu jsou diskutovány současné kurikulární dokumenty a relevantní nálezy pedagogického výzkumu.
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
Cíl předmětu -

Cílem kurzu je naučit se analyzovat vybrané didaktické teorie a jejich praktické aplikace, posoudit efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem a vybrané modely vyučování.

Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
Literatura
  • Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
  • Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005.
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2007.
  • Národní program vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha : ÚIV, 2001.
  • Estes, T. H., Mintz, S. L., Gunter, M. A. Instruction: A Model Approach, 6/E. Boston: Allyn&Bacon, 2010.
  • Marzano, R. J., Pickering, D. J., Pollock J. E. Classroom Instruction That Works: Research Based Strategies for Increasing Student Achievement. Upper Saddle River, NJ : Pearson Education, 200
  • Uljens, M. School Didactics and Learning. UK, East Sussex: Psychology Press Ltd, 1997.

 

Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
Požadavky ke zkoušce
Zápočet

 

 

    • prezentace výsledků kvalitativní analýzy sekvence videozáznamu vyučovací hodiny. 3 možnosti pokusu ke splnění požadavku

 

 

Zkouška

 

 

    • tématické okruhy probrané na přednáškách a další materiály v českém a anglickém jazyce, na něž bude v přednáškách odkázáno

 

    • zkouška je písemná ve formě didaktického testu s otevřenými a uzavřenými otázkami
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (08.09.2017)
Sylabus -

  • Obecná didaktika, teorie vzdělání a výběr učiva z historického pohledu - vymezení obecné didaktiky, vztah k oborovým didaktikám. Teorie materiálního vzdělání a teorie formálního vzdělání. Elementární a všeobecné vzdělání. Odborné a všeobecné vzdělání.Výběr učiva - didaktické teorie v 2. polovině 20. století: překonávání encyklopedismu a poznatkové roztříštěnosti, modernizace vzdělávacích obsahů, kurikulární teorie.

  • Kurikulární dokumenty - Národní vzdělávací program, rámcové vzdělávací programy , školní vzdělávací programy, evaluační standardy (maturitní zkouška, testování žáků v průběhu povinné školní docházky), učební plány, učební osnovy, další dokumenty.

  • Teorie vyučování a cíle vyučování - vybrané teorie výkladu vyučování (Herbartova teorie, pragmatická koncepce J. Deweye, konstruktivizmus a další teorie). Cíle ve vyučování - funkce cílů, hierarchizace cílů, Bloomova taxonomie, Niemierkova taxonomie.

  • Efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem - nalézání podobností a rozdílů, vytváření shrnutí a psaní poznámek, podpora úsilí a poskytování uznání, zadávání domácích úkolů a cvičení, využívání nelingvistických reprezentací, kooperativní učení (organizační formy vyučování - frontální, skupinové, kooperativní a individualizované), stanovování cílů a poskytování zpětné vazby, tvoření a testování hypotéz, využívání nápověd, otázek a organizátor postupu (advance organizer). Pedagogický výzkum daných přístupů, příklady jejich využití ve vyučování.

  • Vybrané modely vyučování - model přímého vyučování (The Direct Instruction Model), model pochopení pojmu (The Concept Attainment Model), model tvorby pojmu (The Concept Development Model), modely řešení problémové úlohy (Problem-Centered Inquiry Models), Model analogie a metafory (The Synectics Model), model příčiny a následku (The Cause-and-Effect Model), model sokratovského rozhovoru (The Socratic Seminar Model), integrační model (The Integrative Model), model kooperativního vyučování (The Cooperative Learning Model). Pedagogický výzkum modelů, jednotlivé kroky ve vyučování dle modelů, příklady jeho využití ve výuce.

Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK